Skip to content

Dwujęzyczność jako dobry start

Gmina Buk oficjalnie przystąpiła do programu „Dwujęzyczne dzieci”, którym zostały objęte dzieci ze żłobka i z przedszkola oraz uczniowie klas pierwszych szkół podstawowych, w sumie około 500 dzieci. Uroczysta inauguracja, z udziałem pań dyrektor gminnych placówek oświatowych i przedstawicieli urzędu MiG Buk oraz koordynatorki programu, odbyła się 14 września w Szkole Podstawowej im. dr Lecha Siudy w Szewcach.

– Jesteśmy pierwszą gminą w Wielkopolsce, która bierze udział w Programie Powszechnej Dwujęzyczności jako cała gmina. Do tej pory, w innych gminach, jedynie pojedyncze przedszkola lub szkoły podstawowe zostały objęte tym programem, w większości i tak na zasadach pilotażu. Program w całości finansowany jest z budżetu gminy, koszt: 23.354 zł za cały rok (kosz nauki jednego dziecka: 149-169 zł rocznie). Mam nadzieję, że podjęte działania zaprocentują w przyszłości i młodemu pokoleniu zapewnią dobry start – mówił burmistrz Miasta i Gminy Buk Paweł Adam.

Szkolenia i lekcje pokazowe

Zanim oficjalnie przystąpiono do programu, w Sali Miejskiej w Buku odbyły się szkolenia dla nauczycieli, które prowadziły specjalistki z programu. Zajęcia dla dzieci nie zawsze będzie prowadzić anglista, często nauczyciel innego przedmiotu lub wychowawca. Znajomość języka angielskiego nie jest do tego bezwzględnym wymogiem.

– Język angielski dzieci przyswajają w sposób naturalny, tzn. na tych samych zasadach co język ojczysty, a więc w czasie codziennych zabaw i aktywności – bezpośrednio z kontekstu. Bohaterami są maskotki – sympatyczne żuczki i ich melodyjne piosenki, które będą z dziećmi podczas codziennej zabawy z językiem angielskim. Dzięki nim dziecko poznaje ponad 160 angielskich słów i zwrotów. Seria składa się z 40 filmów i 40 piosenek, których dziecko może słuchać od pierwszych chwil życia. W przyswajaniu nowych zwrotów oraz słów pomagają również skoczne piosenki oraz krótkie materiały video – tłumaczyła Karolina Moczydłowska, koordynatorka Programu.

W placówkach oświatowych na terenie gminy Buk prowadzone były też lekcje pokazowe dla nauczycieli i dzieci, podczas których można było się przekonać, że języka angielskiego można się uczyć poprzez zabawę, wykorzystując przy tym nowoczesne metody multimedialne. Każda z placówek otrzymała pakiet pomocy dydaktycznych dla nauczyciel oraz zestaw pluszaków, które będą towarzyszyć dzieciom w poznawaniu języka angielskiego. Było dużo zabawy, ale też nauki – pierwsze słówka, zwroty w języku angielskim, dzieci chętnie powtarzały i było widać, że sprawiało im to dużo radości.

By angielski nie był językiem obcym

Maja Wrzos, dyrektorka ds. metodyki i szkoleń z Międzynarodowego Programu Powszechnej Dwujęzyczności oraz Karolina Moczydłowska, koordynator programu, które prowadziły szkolenia dla nauczycieli i lekcje pokazowe w naszej gminy tłumaczą, że celem zajęć jest codzienne, kontekstowe osłuchiwanie dzieci z językiem angielskim w okresie szczególnej wrażliwości językowej, tak aby angielski nigdy nie był dla nich językiem obcym.

– Najkorzystniej jest rozpocząć proces wychowania w dwujęzyczności od urodzenia. Mózg dziecka jest wtedy najbardziej plastyczny – koduje wszelkie dźwięki, z których później uformowane zostaną języki. Również z organizacyjnego punktu widzenia jest to najlepszy moment. Najbliżsi poświęcają dziecku najwięcej uwagi, obserwują jego szybki rozwój, w tym równoległe formowanie się kompetencji w obu językach. Wtedy najłatwiej też wytworzyć nawyk codziennej, wspólnej zabawy po angielsku. Udowodniono, że dzieci wychowywane w otoczeniu dwóch języków, mają wyraźną przewagę nad swoimi rówieśnikami wzrastającymi w otoczeniu jednego języka już w siódmym miesiącu życia – mówiła Maja Wrzos. – Program wykorzystuje naturalną metodę przyswajania języka angielskiego we wczesnym dzieciństwie, równolegle do języka ojczystego. Jest to specjalnie wykreowany świat bohaterów, piosenek, filmów animowanych oraz przygotowanych na tej podstawie zabaw językowo-muzyczno-ruchowych, zarówno indywidualnych jak i grupowych.

Back To Top
Skip to content