Renta wdowia – ZUS zaprasza na dyżur telefoniczny
Renta wdowia to połączenie wypłaty renty rodzinnej z innym świadczeniem, np. z własną emeryturą. Aby sprawdzić, czy spełniamy warunki, już dziś możemy wypełnić specjalną ankietę opublikowaną na stronie internetowej ZUS (zus.pl) lub skorzystać z porad eksperta podczas dyżuru telefonicznego.
Już 23 grudnia, w godzinach 9.00 – 11.00, pod numerem telefonu 573 866 198 będzie można skorzystać z porad eksperta I Oddziału ZUS w Poznaniu, który odpowie na wszystkie pytania dotyczące warunków jakie trzeba spełnić, aby uzyskać prawo do renty wdowiej.
Od 1 stycznia 2025 r. osoby uprawnione będą mogły składać wnioski o tzw. rentę wdowią, przy czym prawo do tego świadczenia zostanie przyznane od miesiąca, w którym złożony został wniosek, jednak nie wcześniej niż od 1 lipca 2025 r. Dlatego na złożenie wniosku uprawnione osoby będą miały 6 miesięcy.
Renta wdowia to świadczenie dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, w tym renty rodzinnej po zmarłym małżonku – informuje Marlena Nowicka – regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w Wielkopolsce – Od nowego roku osoby uprawnione będą mogły wybrać, czy chcą otrzymywać całą rentę rodzinną i 15 proc. własnego świadczenia, czy też odwrotnie.
Wypełnij ankietę
Żeby ZUS mógł wypłacić rentę wdowią, należy spełnić łącznie kilka warunków. Jeśli chcemy sprawdzić, czy spełniamy wszystkie warunki do przyznania dodatkowego świadczenia, można wypełnić specjalną, składającą się z siedmiu pytań ankietę. Ankieta znajduje się na stronie internetowej zus.pl. Linki tutaj.
W przypadku dodatkowych pytań, ZUS zachęca do korzystania z e-wizyt w ZUS lub umawiania wizyty w najbliższej placówce na konkretny dzień i godzinę https://www.zus.pl/o-zus/kontakt/zarezerwuj-wizyte
Rezerwacja elektroniczna
Aby zarezerwować wizytę elektronicznie należy zalogować się na swój profil i wybrać opcję „Rezerwacja wizyty”. Następnie należy wskazać jednostkę ZUS, w której chcemy umówić wizytę oraz temat sprawy, która nas interesuje. Do wyboru są m.in.: emerytury i renty, sprawy dotyczące firm i pracujących, świadczenia dla rodzin, zasiłki i świadczenia rehabilitacyjne, obsługa osób niesłyszących, a także profil PUE i profil zaufany. Po dokonaniu wyboru tematu sprawy, na ekranie pojawi się kalendarz z bieżącym tygodniem oraz dostępne terminy rezerwacji wizyt. Pierwszą wizytę można zaplanować na godzinę 8:00, a ostatnią na 14:40.
W poniedziałki dostępne są również terminy do godziny 16:40. Po przybyciu do ZUS, na biletomacie należy wybrać opcję „Wizyta zarezerwowana” i wprowadzić swój login do PUE/eZUS. Pamiętajmy, że w każdej chwili można odwołać umówioną wizytę.
Zarezerwuj wizytę telefonicznie
Bardziej tradycyjni klienci mogą umówić wizytę telefonicznie. Aby zarezerwować spotkanie z pracownikiem Zakładu w I Oddziale ZUS w Poznaniu, przy ul. Dąbrowskiego 12 oraz w Inspektoracie ZUS w Poznaniu, przy ul. Fabrycznej 27/28 należy zadzwonić pod numer tel. 573 866 198, 502 001 183 lub 22 560 16 00.
Podczas rezerwacji wizyty należy podać swoje dane: imię, nazwisko, PESEL lub serię i numer dokumentu tożsamości oraz numer telefonu komórkowego. Dodatkowo konieczne jest wskazanie placówki, w której ma się odbyć wizyta, oraz sprawy, która będzie omawiana z ekspertem ZUS. Należy również określić dzień i godzinę wizyty. Na podany przez klienta numer telefonu zostanie wysłana wiadomość SMS z informacjami o terminie oraz numerze rezerwacji. Numer rezerwacji należy wpisać na ekranie urządzenia do wydawania biletów w placówce ZUS-u.