Skip to content

Za nami pierwszy rok obecnej kadencji samorządu

Podczas XII sesji Rady Miasta i Gminy Buk, która odbyła się 23 kwietna br. radni podjęli uchwały i przedstawili zapytania mieszkańców. Burmistrz MiG Buk Paweł Adam omówił między innymi realizowane inwestycje i aktualnie prowadzone przetargi, złożone wnioski aplikacyjne, interwencje w zakresie uporządkowania przestrzeni miejskiej i ochrony zwierząt, a ponadto działania oświatowe.

Na wniosek Przewodniczącego Rady Miasta i Gminy Buk Andrzeja Jankowskiego radni minutą ciszy uczcili pamięć papieża Franciszka.

W części sprawozdawczej burmistrz Miasta i Gminy Buk Paweł Adam przedstawił sprawozdanie ze swojej działalności, w okresie od 27 marca do 23 kwietnia br.

Inwestycje i przetargi

Burmistrz swoje sprawozdanie rozpoczął od omówienia realizowanych i zakończonych inwestycji:

– w ramach zadania „Przebudowa i remont wraz z renowacją budynku Urzędu Miasta i Gminy’’ zakończono remont dachu i poddasza Urzędu MiG Buk – w trakcie prowadzonej inwestycji stwierdzono konieczność wykonania robót dodatkowych związanych z dociepleniem ścian zewnętrznych, przebudową instalacji elektrycznej, teletechnicznej i odgromowej. Jak mówił burmistrz: – Już niedługo zarówno pracownicy referatu pani kierownik Joanny Napierały, jak również biuro Lokalnej Grupy Działania „Źródło” będą mogli wrócić do miejsc pracy wcześniej zajmowanych w ratuszu. Inwestycja została zrealizowana dzięki pozyskanemu dofinansowaniu w wysokości 498.800 zł z rządowego Programu Odbudowy Zabytków, całkowita wartość zadania: 707.800 zł;

– ogłoszony został przetarg na wydłużenie istniejącego przejścia podziemnego na stacji Buk w kierunku południowym, zlokalizowanym na linii kolejowej nr 3 Warszawa Zachodnia – Kunowice;

– w związku z realizacją projektu „Poprawa dostępności do edukacji szkolnej w MiG Buk” i pozyskaniem środków unijnych na te działania, zostały ogłoszone postępowania przetargowe na: wykonanie oznaczenia schodów według systemu FON i remont sal w Szkole Podstawowej w Dobieżynie oraz zainstalowanie platformy schodowej elektrycznej w celu skomunikowania sali gimnastycznej z częścią szkolną i wykonaniu nowych instalacji elektrycznych i prac towarzyszących w Szkole Podstawowej w Niepruszewie. W przygotowaniu są kolejne postępowania przetargowe, które dotyczą dostępności architektonicznej budynków Szkoły Podstawowej w Buku przy ul. Szarych Szeregów i Szkolnej, Szkoły Podstawowej w Szewcach, Szkoły Podstawowej w Dakowach Suchych i Szkoły Branżowej I stopnia w Buku. Ponadto w ramach tego projektu odbywają się różnego typu zajęcia dla uczniów – np. korekcyjne, rehabilitacyjne, logopedyczne, terapeutyczne. Od listopada 2024 r. do marca br. zostało zrealizowanych łącznie 1429 godzin wsparcia dla uczniów;

– przeprowadzono drugie postępowanie przetargowe na dostawę nowego średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego z napędem 4×4 dla OSP Niepruszewo – wpłynęły dwie oferty, została wybrana najkorzystniejsza za kwotę 1.359.888 zł. W najbliższych dniach zostanie podpisana umowa, a samochód ma zostać dostarczony do końca czerwca br.;

– gmina jest na etapie zakupu sprężarki powietrznej do napełniania butli powietrznych aparatów oddechowych – jest to aparatura, która ma służyć wszystkim jednostkom OSP z terenu gminy, ale zlokalizowana zostanie w jednostce OSP Buk, która na to zadanie otrzymała dotację w wysokości 29.000 zł. – Dzięki temu zakupowi zapewnimy uzupełnienie powietrza w butlach bez konieczności korzystania z pomocy jednostek ratowniczo-gaśniczych PSP, czy OSP z sąsiednich gmin – tłumaczył burmistrz.

Ochotnicza Straż Pożarna

Jednostki OSP złożyły wnioski o dofinansowanie do Oddziału Wojewódzkiego ZOSP RP w Poznaniu. OSP Dakowy Suche na zakup średniego zestawu do ratownictwa drogowego o wartości około 95.000 zł, a jednostka OSP w Buku – na zakup zestawu pralnicy z wirówką i suszarką o wartości około 65.000 zł. W obu przypadkach wartość dofinansowania zakupu wynosi 70%, pozostałe środki: z budżetu gminy.

Burmistrz podziękował jednostce OSP Dobieżyn za zorganizowanie manewrów strażackich jednostek OSP z gminy Buk, Stęszewa, Dopiewa, Mosiny.  Celem zawodów, które odbyły się 29 marca było doskonalenie działań ratowniczych, gaśniczych, dostarczanie wody na znaczne odległości.

Oświata        

W ramach programu Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027 gmina złożyła wniosek na realizację projektu „Skarby Buku – poprawa kompetencji uczniów w gminie Buk”, który ma być realizowany w pierwszej połowie 2026 roku. Całkowita wartość projektu wynosi: 757.500 zł, kwota dofinansowania: 720.000 zł, wkład własny gminy: 38.000 zł, w tym finansowy: 75 zł, reszta: rzeczowy (udostępnianie sal). W projekcie zaplanowano kompleksowe działania w zakresie edukacji adekwatnej dla danej szkoły – na przykład zajęcia rozwijające z języka angielskiego, robotyki, warsztaty kreatywno-integracyjno-wychowawcze.

Nasza gmina została wyróżniona za działania w zakresie cyfrowego rozwoju oświaty. Przedstawiciele Urzędu MiG Buk oraz gminnych placówek oświatowych wzięli udział w rocznych cyklicznych szkoleniach oraz przygotowaniu harmonogramu prac rozwojowych w zakresie cyfryzacji lokalnej oświaty. Zostaliśmy docenieni za innowacyjne podejście do wyzwań cyfrowej edukacji oraz prowadzenie szeroko zakrojonych konsultacji budujących cyfrową społeczność.

Cyfrowy rozwój oświaty – wyróżnienie dla gminy

W nawiązaniu do marcowej sesji, podczas której przedstawiciele rodziców zwrócili się do burmistrza z wnioskiem o zweryfikowanie kontynuacji procesu rekrutacji nauki przedszkolnej w oddziale przedszkolnym w Szewcach, zaistniała sytuacja została zweryfikowana. Burmistrz podjął decyzję, że od nowego roku szkolnego zostanie utworzony drugi oddział przedszkolny w Szewcach.

Budynek przewidziany do rozbiórki przy ul. Bohaterów Bukowskich, plac po rozebranym budynku przy ul. Poznańskiej

Już na poprzedniej sesji burmistrz poinformował o podjętych działaniach związanych z zabezpieczeniem budynku przy ul. Bohaterów Bukowskich 7. W tym celu zostało wydane zarządzenie o wykreśleniu obiektu z Gminnej Ewidencji Zabytków, w konsekwencji czego Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla powiatu poznańskiego nakazał zarządcy nieruchomości rozbiórkę budynku mieszkalnego i uporządkowanie terenu. Roboty rozbiórkowe muszą się rozpocząć przed dn. 31.05.br. i zakończyć do 31.12.br.

W zakresie zabezpieczenia i uporządkowania przez właściciela terenu po rozbiórce budynku przy ul. Poznańskiej 18, burmistrz wystąpił do PINB z wnioskiem o interwencję w tej sprawie. – W odpowiedzi na liczne sygnały mieszkańców sąsiednich posesji – wiceburmistrz Tomasz Plewa przeprowadził dyscyplinujące rozmowy z właścicielem tej nieruchomości, motywując go do podjęcia działań naprawczych. Odpowiednie prace porządkowe mają zostać wykonane jeszcze przed obchodami Święta Konstytucji 3 Maja, podczas których przejdzie tamtędy uroczysty pochód na plac Stanisława Reszki. Liczymy na to, że docelowo przeprowadzone zostaną też prace w zakresie odtworzenia kamienicy, zgodnie z zaleceniami konserwatora zabytków – mówił burmistrz.

Przejęcie od PKP budynku dworca przy ul. Kolejowej

W trakcie wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Oświaty oraz Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Spraw Socjalnych Rady MiG Buk w dn. 16.04.br. pojawił się temat nieodpłatnego przejęcia przez gminę budynku byłego dworca kolejowego. W tej sprawie do urzędu wpłynęło pismo PKP, co jest rezultatem długoletnich starań gminy o przejęcie tego obiektu na cele komunikacyjne. Radni zadecydowali, że kolejne posiedzenie komisji w dn. 21.05.br. rozpocznie się od wizytacji dworca – w celu zapoznania się ze stanem tego budynku. Decyzja o przejęciu obiektu wymagać będzie podjęcia odpowiedniej uchwały Rady MiG.

Rewitalizacja rynku – wniosek o dofinansowanie

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu „Rewitalizacja Placu Przemysława w Buku – rynku” w naborze w zakresie rewitalizacji w ramach programu Fundusze Europejskich dla Wielkopolski 2021 – 2027. Całkowity koszt inwestycji: 20.438.733 zł. Wkład własny gminy: 4.087.746 zł. Ocena formalna, czyli jeden z dwóch etapów oceny potrwa do czerwca br. Ostateczne rozstrzygniecie konkursu: wrzesień br.

Północno-Zachodnia Obwodnica Buku

W dn. 17.04.br., w siedzibie WZDW odbyło się spotkanie dotyczące rozwiązań komunikacyjnych w zakresie Północno-Zachodniej Obwodnicy Buku, w którym wzięli udział burmistrz i wiceburmistrz MiG Buk. Inwestycja jest na etapie projektowym, a jego wykonawca – WZDW projekty na bieżąco konsultuje z przedstawicielami urzędu.

Przyjmowanie wniosków na deszczówkę

Do dn. 16.04.br. do urzędu MiG Buk wpłynęło 10 wniosków o udzielenie dotacji celowej z budżetu gminy na dofinansowanie zakupu i montażu systemu do retencjonowania wód opadowych w miejscu ich powstania. Tym samym wykorzystane zostały środki finansowe na ten rok budżetowy przeznaczone na ten cel  (w 2025 r. zarezerwowano w budżecie 50.000 zł) i przyjmowanie wniosków zostało wstrzymane.

Nagrody sportowe – nabór wniosków

Ogłoszony został nabór wniosków o przyznanie nagród i wyróżnień burmistrza dla zawodników, trenerów reprezentujących kluby sportowe lub stowarzyszenia sportowe prowadzące działalność na terenie MiG Buk oraz dla osób wyróżniających się osiągnięciami w działalności sportowej na rzecz naszej gminy w 2024 roku. Nabór wniosków został zakończony. Wpłynęło 49 wniosków, które zostały przekazane do zaopiniowania dyrektorowi Ośrodka Sportu i Rekreacji w Buku. W budżecie na ten cel przewidziana kwotę w wysokości 80.000 zł.

Aplikacja Bukowskiej Karty Mieszkańca

Na początku kwietnia br. ruszyła aplikacja Bukowskiej Karty Mieszkańca, która zapewnia wiele możliwości i instrumentów. Jest to narzędzie do komunikacji mieszkańców z urzędem, zapoznania się z aktualnościami, z mapą najważniejszych zabytków w Buku oraz miejsc budynków użyteczności publicznej, harmonogramem wywozu śmieci i rozkładem jazdy busów oraz repertuarem Kina. Poprzez aplikację mieszkańcy mogą zgłaszać interwencje. Burmistrz zachęcał do zapoznania się z aplikacją i zaapelował o jej zainstalowanie w telefonach.

Dotychczas jest aktywnych 1600 użytkowników, w tym posiadaczy Bukowskiej Karty Mieszkańców – 800, partnerów – 44 (również spoza gminy Buk) i 75 aktywnych benefitów.

„Strategia Rozwoju Ponadlokalnego Metropolii Poznań”

– konsultacje społeczne

Stowarzyszenie Metropolia Poznań ogłosiło rozpoczęcie konsultacji społecznych projektu Strategii Rozwoju Ponadlokalnego Metropolii Poznań 2035. Konsultacje potrwają do 21 maja br.

Uwaga, ptasia grypa

W dn. 03.04.br. Wojewoda Wielkopolski wydał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie zwalczania wysoce zjadliwej grypy ptaków na terenie powiatów grodziskiego, kościańskiego, nowotomyskiego, poznańskiego, śremskiego, wolsztyńskiego, wskazując między innymi gminę Buk, która została objęta obszarem zagrożonym. W gminie Buk obszarem zagrożonym są miejscowości: Dakowy Suche, Sznyfin, Dobra, Szewce, Dobieżyn, Wiktorowo, Pawłówko, Buk, Wielka Wieś, Wygoda, Wysoczka.

W rozporządzeniu wskazane zostały nakazy i zakazy odpowiednio dla obszaru zapowietrzonego jak i zagrożonego, które bezwzględnie należy przestrzegać.

Ochrona zwierząt

W dn. 31.03.br.  Krajowy Inspektorat Ochrony Zwierząt w Poznaniu poinformował Urząd MiG Buk o interwencyjnym odebraniu czterech psów w Dobieżynie przy ul. Jarzębinowej.  Zwierzęta zostały umieszczone w Schronisku dla zwierząt w Buku – do czasu wyjaśnienia okoliczności. Cała sprawa zaczęła się od zawiadomienia Krajowego Inspektoratu Ochrony Zwierząt o pięciu martwych szczeniakach.

Burmistrz wszczął postępowanie administracyjne w sprawie czasowego odebrania czterech psów. Został zgromadzony odpowiedni materiał dowodowy oraz wysłane do stron zawiadomienie o prawie wypowiedzenia się co do zebranych materiałów oraz zgłoszonych żądań. Krajowy Inspektorat Ochrony Zwierząt o incydencie znalezionych martwych, nieposzanowanych szczeniąt powiadomił prokuraturę.

Już wcześniej, w połowie marca Urząd MiG Buk został zawiadomiony o podejrzeniu znęcania się nad psami. Fundacja Wielkopolski Inspektorat Ochrony Zwierząt w Poznaniu podała siedem adresów właścicieli czworonogów znajdujących się na terenie gminy. Burmistrz poinformował o tym Komisariat Policji w Buku, który odpowiedział, że sprawowaniem nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zwierząt powinna zająć się Inspekcja Weterynaryjna.

Urząd nie pozostał obojętny na zagrożenie zwierząt – pracownicy w celu przeprowadzenia kontroli warunków bytowych zwierząt domowych na terenie naszej gminy, odwiedzili wszystkie wskazane przez Fundację adresy. Na miejscu zostały sporządzone protokoły kontroli, a obecnie są wysyłane do właścicieli zwierząt zalecenia pokontrolne. W żadnym z wizytowanych miejsc nie stwierdzono znęcania się nad psami, a warunki nie zagrażały ich życiu. Odnotowano drobne uwagi dotyczące porządku w kojcach z psami lub użycia zbyt długiej smyczy, braku bud w kojcach lub ich ociepleniu; przypomniano o aktualnych szczepieniach przeciw wściekliźnie.

– Apeluję do mieszkańców, że obowiązuje ustawa o ochronie zwierząt, a posiadanie czworonoga to jest nie tylko przywilej, ale przede wszystkim odpowiedzialność. Bardzo proszę o zatroszczenie się o swoje zwierzęta, o zadbanie o ich byt. Opinia społeczna jest coraz bardziej świadoma co do spoczywających na nas wszystkich obowiązkach, a moim zadaniem – w przypadku zagrożenia życia lub zdrowia zwierząt – jest kierowanie się wyłącznie ich dobrem i podejmowanie odpowiednich działań – mówił burmistrz.

Deratyzacja

W sołectwie Dobra – Sznyfin od lat pojawia się problem obecności dużej ilości szczurów. Od 2021 roku, kiedy dotarły pierwsze sygnały o problemie we wsi Dobra, w budżecie MiG zostały zwiększone środki finansowe na walkę ze szczurami – z planowanych 4200 zł do 20.350 zł, ze względu na wzrost kosztów tych działań.

Niestety, ale w jednym z gospodarstw we wsi Dobra odnotowano obecność tych gryzoni, co jest spowodowane nieprawidłowościami związanymi z produkcją trzody chlewnej. O tej uciążliwej sytuacji mieszkańcy sołectwa poinformowali burmistrza na ostatnim zebraniu wiejskim. W związku z tym, pismo zawiadamiające o tym problemie zostało wysłane do Powiatowego Lekarza Weterynarii w Poznaniu – podejrzewając, że przyczyną plagi szczurów może być brak zabezpieczenia pasz czy karmy dla zwierząt składowanych w miejscach ogólnodostępnych, a nie w zamkniętych magazynach trudno dostępnych dla gryzoni. Pracownicy Urzędu MiG Buk przeprowadzili kontrolę środowiskową pod kątem zgłoszeń odpadów, co jest również związane z problemem deratyzacji.

– Zwracam się do rolników, którzy w swoich gospodarstwach mają trzodę chlewną, aby odpowiednio zadbali o ich chów – by zniwelować tego typu wręcz dramatyczne uciążliwości – zaapelował burmistrz.

Podziękowania

W dn. 27.03 br. w Sali Miejskiej gościliśmy Krzysztofa Paszyka – Ministra Rozwoju i Technologii, który wraz z Jakubem Stefaniakiem, Sekretarzem Stanu – Zastępcą Szefa KPRM, Jarosławem Maciejewskim – Wicewojewodą Wielkopolski oraz Bartoszem Kobusem – Dyrektorem Gabinetu Politycznego w Ministerstwie Rozwoju i Technologii, odwiedził naszą gminę. W spotkaniu udział wzięli także bukowscy przedsiębiorcy, a rozmowy skoncentrowały się na kwestiach pakietu deregulacyjnego oraz planowanych projektach rządowych, przygotowywanych we współpracy z organizacjami przedsiębiorców. Jak zapowiedział burmistrz, tego typu wizyty będą kontynuowane, podobnie jak Bukowskie Spotkania Biznesu, dzięki którym jest możliwość wsłuchiwania się w potrzeby lokalnych przedsiębiorców.

Śniadanie z ministrem

W WDK w Otuszu odbyła się wyjątkowa uroczystość – spotkanie z okazji 60-lecia działalności Koła Gospodyń Wiejskich w Otuszu. KGW działa w oparciu o społeczną pracę kobiet, to ogromny sukces i dowód na siłę wspólnoty, zaangażowanie i tradycję.

Diamentowy Jubileusz Koła Gospodyń Wiejskich w Otuszu

Zakończyły się zebrania wiejskie w sołectwach. Burmistrz, który był obecny na każdym z nich podziękował mieszkańcom, radnym, sołtysom, Radom Sołeckim za cykliczną możliwość spotkań i wyrażenie swoich opinii, sugestii i potrzeb.

Burmistrz przypominał, że 7 kwietnia ubiegłego roku odbyły się wybory samorządowe. – Serdecznie dziękuję Państwu radnym i moim współpracownikom za ten pierwszy rok kadencji samorządu – za życzliwość, wyrozumiałość i dalszą chęć współpracy. Działamy dalej realizując kolejne potrzeby mieszkańców – powiedział burmistrz.

 

Zapowiedzi wydarzeń:

Burmistrz zaprosił mieszkańców na:

– gminne uroczystości Konstytucji 3 Maja, podczas których oprócz tradycyjnych punktów obchodów zostaną też wręczone wyróżnienia „Zasłużony dla Miasta i Gminy Buk” – uhonorowane zostaną osoby zasłużone dla naszej gminy;

Obchody  Święta Konstytucji 3 Maja

– 4 maja odbędzie się Wings for Life World Run.  Tak jak w roku ubiegłym trasa przebiega również przez teren naszej gminy – sołectwo Niepruszewo, w związku z czym będą utrudnienia w ruchu. Niestety, ale termin tych zawodów zbiega się z komuniami w Niepruszewie, jednak gmina nie jest organizatorem tego wydarzenia i nie ma wpływu na przebieg trasy biegu. Burmistrz przeprosił mieszkańców za wszelkie utrudnienia;

Bieg dla tych, którzy nie mogą

– Dni Gminy Buk, które odbędą się od 6 do 8 czerwca br. Już niedługo do publicznej wiadomości zostaną podani artyści i zespoły występujące w tym wyjątkowym plenerowym wydarzeniu. Przy okazji Dni Gminy Buk odbędzie się Gala Orkiestr Dętych i obchody 55-lecia Bukowskiej Orkiestry Dętej OSP. Przy okazji Marszałek Województwa Wielkopolskiego wręczy odznakę honorową „Za zasługi dla Województwa Wielkopolskiego”.

Kolejne punkty sesji

W trakcie dyskusji nad sprawozdaniem burmistrza, radni dopytywali między innymi o budowę chodnika na ul. Stęszewskiej, prowadzone przetargi dotyczące remontów w szkołach – w związku z realizowanym projektem „Poprawa dostępności do edukacji szkolnej w MiG Buk”, budynek dworca przy ul. Kolejowej, który będzie wizytowany przez radnych podczas najbliższej komisji. Przewodniczący Komisji Budżetu i Oświaty Mirosław Adamczak dziękował za kontynuowanie wymiany sprzętu dla jednostek OSP i wyraził nadzieję, że te działania będą kontynuowane. Radni podziękowali za pozytywne rozwiązanie sprawy związanej z oddziałem przedszkolnym w Szewcach.

W kolejnym punkcie sesji – „rozpatrzenie projektów uchwał” zostały podjęte projekty uchwał, które uprzednio omówiono i zaakceptowano na wspólnym posiedzeniu Komisji Budżetu i Oświaty oraz Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Spraw Socjalnych Rady MiG Buk w dn. 16.04.br.

W ramach „interpelacji i zapytań” radni zgłaszali sprawy mieszkańców, które dotyczyły między innymi oznakowania przy Szkole Podstawowej w Niepruszewie, parkowania na ul. Kwiatowej, krzyża jako miejsca kultu religijnego w Wysoczce, „krótkich” pociągów (składających się z niewielkiej liczby wagonów) jeżdżących na trasie Zbąszynek – Poznań.  Dopytywano też o realizację inwestycji drogowych, takich jak droga Wygoda – Otusz.

Podczas XII sesji Rady Miasta i Gminy Buk zostały podjęte projekty uchwał dotyczące:

– nadania tytułu „ZASŁUŻONY DLA MIASTA I GMINY BUK” Księdzu Kanonikowi Romanowi Janeckiemu,

– nadania tytułu „ZASŁUŻONY DLA MIASTA I GMINY BUK” Panu Marianowi Janowi Kowalskiemu,

– nadania tytułu „ZASŁUŻONY DLA MIASTA I GMINY BUK” Pani Danucie Nowackiej,

– nadania tytułu „ZASŁUŻONY DLA MIASTA I GMINY BUK” Pani Aleksandrze Szajek,

– nadania tytułu „ZASŁUŻONY DLA MIASTA I GMINY BUK” Panu Markowi Szwarcowi,

– miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego parku miejskiego w Buku przy ul. Dobieżyńskiej,

– aktualizacji Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Miasta i Gminy Buk,

– zmiany uchwały budżetowej Miasta i Gminy Buk na rok 2025.

Back To Top
Przejdź do treści