Radni pozytywnie zaopiniowali wykonanie budżetu za 2024 rok
Wspólne posiedzenia komisji Rady MiG Buk: Komisji Budżetu i Oświaty oraz Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Spraw Socjalnych, które odbyło się 11 czerwca 2025 roku zdominowało zaopiniowanie wykonania budżetu za 2024 rok. Ponadto zajęto się projektami uchwał i sprawami bieżącymi.
Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2024 rok
Przewodniczący Komisji Budżetu i Oświaty Mirosław Adamczak przedstawił najważniejsze informacje dotyczące wykonania ubiegłorocznego budżetu: – Sprawozdanie budżetowe składa się z kilku części – informacji opisowych dotyczących wykonania budżetu, czyli dochody ogólne: bieżące i majątkowe, wydatki ogólne: bieżące i majątkowe, przychody i rozchody budżetu oraz informacji o stanie mienia komunalnego (między innymi dane dotyczące przysługujących MiG Buk praw własności, praw majątkowych, zmiany w mieniu komunalnym, użytkowania wieczystego, odszkodowań), środki trwałe w budowie, czyli inwestycje rozpoczęte oraz dane tabelaryczne. Przedstawione opracowanie zawiera podstawowe dane: jaki był plan, jakie nastąpiły zmiany budżetu i jakie jest jego wykonanie. W sprawozdaniu ujęte też zostały informacje dotyczące zmiany uchwały budżetowej; było ich w sumie 21, które realizowano uchwałami Rady MiG Buk oraz zarządzeniami burmistrza.
Budżet gminy na 2024 rok został ustalony na podstawie uchwały budżetowej i zakładał uzyskanie dochodów w kwocie 97.810.239 zł, a wydatki na poziomie 109.559.848 zł. Budżet zakładał pozyskanie przychodów w kwocie 14.780.000 zł, a realizację rozchodów na poziomie 3.030.390 zł. W wyniku zmian, plan dochodów wzrósł o 22.217.423 zł, a plan wydatków – o 25.011.856 zł. Plan przychodów wzrósł o 2.706.388 zł, a plan rozchodów zmalał o 88.044 zł. W rezultacie dochody ogólne wykonano na poziomie 89,88 proc., a wydatki ogólne – 90,59 proc. Deficyt został sfinansowany ze środków pochodzących z kredytów i pożyczek w kwocie 13.582.308 zł oraz wolnych środków jako nadwyżki środków pieniężnych wynikających z rozliczeń wyemitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek z lat ubiegłych w kwocie 442.803 zł. Bieżące dochody zrealizowano na poziomie 94,57 proc., majątkowe – 71,62 proc. Wydatki bieżące – na poziomie 92,45 proc., a majątkowe – 86,50 proc.
Sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta i Gminy Buk za rok 2024 wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami zostało pozytywnie przyjęte przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Poznaniu. Komisja Rewizyjna Rady Miasta i Gminy Buk, która obradowała w dn. 12.05.2025 r., również pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie finansowe z wykonania budżetu za 2024 rok i wystąpiła z wnioskiem o udzielenie Burmistrzowi Miasta i Gminy Buk absolutorium.
W trakcie dyskusji nad sprawozdaniem radni zadawali pytania dotyczące na przykład : wydatkowania środków finansowych na oświatę – w jakim zakresie gmina, oprócz zapewnienia wynagrodzeń dla nauczycieli, prowadzi remonty placówek oświatowych i czy dba o ich doposażenie. Burmistrz MiG Buk Paweł Adam, odpowiadając na ten zakres pytań, wymienił liczne dofinansowania, które na ten cel gmina pozyskuje od kilku lat. – Staramy się na bieżąco odpowiadać na potrzeby szkół i zapewniać im odpowiednie warunki funkcjonowania poprzez chociażby cyfryzację, ale też doposażenie w inne pomoce edukacyjne, jak też prowadzenie dodatkowych lekcji dla uczniów, inicjowanie programów profilaktycznych, szkoleń dla nauczycieli czy poprzez gminne debaty oświatowe. Obecnie w ramach programu „Poprawa dostępności do edukacji szkolnej w MiG Buk” są prowadzone remonty we wszystkich gminnych szkołach, przede wszystkim w zakresie poprawy dostępności architektonicznej budynków szkolnych. Szkoły w naszej gminie są dobrze doposażone, w każdą placówkę inwestujemy, ale niestety nie przekłada się to na jakość nauczania i wyniki w nauce – mówił burmistrz. Przedstawione informacje uzupełnił wiceburmistrz MiG Buk Tomasz Plewa: – Na bieżąco gmina dba o szkolnictwo i inwestuje w oświatę. Najlepszym tego przykładem jest to, że ostatnio gmina uzyskała z Ministerstwa Edukacji Narodowej około 16 mln zł (wcześniej w formie subwencji, a teraz – wyrównawczo jako realizacja potrzeb oświatowych), ale tyle samo trzeba było dołożyć z budżetu gminy – inwestując tym samym w nasze dzieci i młodzież. Chciałbym też przypomnieć, że do końca września każdego roku jednostki budżetowe, w tym szkoły przedstawiają pierwsze przymiarki budżetowe do dochodów i wydatków do budżetu gminy na kolejny rok, w tym oczekiwania remontowe i inwestycyjne. Wspólnie je analizujemy i w miarę możliwości wprowadzamy do budżetu na nowy rok.
Inne pytania radnych dotyczyły innych zadań realizowanych przez gminę – w zakresie ładu przestrzennego, nasadzenia drzew, Funduszy Sołeckich czy inwestycji, takich jak na przykład budowa ciągu pieszo-rowerowego Buk – Wygoda, chodników w Dobrej i Wysoczce. Dopytywano też o prowadzone działania w zakresie gospodarki wodno-ściekowej gminy – czy zwiększy się liczba przyłączy kanalizacyjnych. – Działania w tym zakresie są w znacznej mierze uzależnione od pozyskanych dofinansowań, ale skala potrzeb jest ogromna. Chciałbym podkreślić, że przez pryzmat budowy sieci kanalizacyjno-sanitarnych postrzegam rozwój gminy – odpowiedział burmistrz Paweł Adam. – Podejmowane są działania w zakresie podłączenia do wybudowanych sieci kanalizacyjnych, ale trzeba tu powiedzieć, że gmina spotyka się czasami z oporem mieszkańców, którzy nie chcą korzystać z takich możliwości. Zgodnie z zaleceniami Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska, należy wyegzekwować od mieszkańców obowiązek podłączenia się do sieci tam, gdzie ta sieć występuje. Nie może być tak, że radni podejmują w tym zakresie odpowiednie decyzje – uchwalają budżet i kierują na te działania środki finansowe, gmina podejmuje stosowne inwestycje, a mieszkańcy nie korzystają z tego – mówił wiceburmistrz Tomasz Plewa.
Na szczegółowe pytania dotyczące finansów gminy odpowiadały też: skarbnik MiG Buk Marzena Kalotka oraz zastępca skarbnika Anna Lewińska.
– Realizację budżetu za 2024 rok oceniam na solidną czwórkę. Pozytywnie ze względu na to, że zniknęła opłata planistyczna z zaległości oraz gmina uzyskała bardzo pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej. Negatywnie – nie udało się pozyskać wpływów z podatku od nieruchomości od osób prawnych (92,25 proc.) i podatku rolnego od osób fizycznych (90,23 proc.), co stanowi prawie milion dochodów – powiedział Przewodniczący Komisji Budżetu i Oświaty Mirosław Adamczak, który podziękował Skarbnikowi MiG Buk Marzenie Kalotce i całemu zespołu za rzetelne, bardzo czytelne i wyczerpujące przygotowanie sprawozdania.
Opiniowanie projektów uchwał
Radni jednogłośnie zaopiniowali projekt uchwały w zakresie wykonania budżetu za 2024 rok. Z podobną akceptacją spotkały się też projekty uchwał dotyczące udzielenia wotum zaufania i absolutorium dla burmistrza.
Na sesji absolutoryjnej, która odbędzie się 26 czerwca br., zostanie omówiony też Raport o stanie Miasta i Gminy Buk za 2024 rok. Ten dokument jest podsumowaniem najważniejszych działań, procesów i wydarzeń w 2024 roku w naszej gminie. Dopiero po przeprowadzeniu debaty nad tym raportem Rada MiG Buk, biorąc pod uwagę przebieg debaty oraz informacje uzyskane w trakcie dyskusji, zostanie podjęta decyzja o udzieleniu wotum zaufania burmistrzowi MiG Buk.
Ponadto burmistrz Paweł Adam zapowiedział, że na najbliższej sesji zostaną też przedstawione kolejne projekty uchwał planistycznych dotyczące przystąpienia do miejscowego planu zagospodarowanie przestrzennego w związku z planowanymi inwestycjami w obrębie wsi Dobieżyn przy drodze wojewódzkiej.
Sprawy bieżące
Radni zgłaszali sprawy mieszkańców, które dotyczyły między innymi stanu bloków przy ul. Kwiatowej w Niepruszewie – po opadach deszczu, studzienek przy ul. Starowiejskiej, boiska Orlik w Niepruszewie – godzin jego otwarcia, szamba wylewającego się na jednej z ulic w Cieślach, utwardzenia ul. Słonecznej i Spokojnej, planu budowy budynku 18 metrowego między blokiem na os. Przyjaźni i ul. Sokoła – przy starym młynie, chodnika na ul. Stęszewskiej, pojemników na odpady przy Sali Wiejskiej w Otuszu, złego stanu słupów energetycznych w miejscowości Sznyfin.
Przedstawiciele Przedszkola „Złoty Kogucik” w Niepruszewie, którzy byli obecni na posiedzeniu, a uprzednio zwrócili się do radnych z wnioskiem o zwiększenie dotacji dla placówki o 15 procent, kontynuowali swoje starania w tym zakresie. Swój wniosek argumentowali zwiększeniem kosztów utrzymania dziecka w przedszkolu – dla porównania przedstawili jakie środki finansowe przeznaczają na ten cel inne gminy w powiecie poznańskim. W trakcie dyskusji dopytywano przedstawicieli Przedszkola „Złoty Kogucik” między innymi o zajęcia dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W rezultacie dyskusji radni doszli do wniosku, że zwiększenie dotacji z budżetu gminy dla jednej placówki opiekuńczej, do tego prywatnej, wiązałoby się z koniecznością podniesienia dotacji też dla innych placówek oświatowych, które są jednostkami samorządowymi. Zdecydowano, że do tematu radni wrócą w III kwartale br., po zapoznaniu się ze sprawozdaniem finansowym z wykonania budżetu za pierwsze półrocze 2025 roku.