Skip to content

Planowanie przestrzenne: zadania na dziś i jutro

Głównym tematem wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Oświaty oraz Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Spraw Socjalnych Rady MiG Buk, które odbyło się 22 stycznia br. było planowanie przestrzenne. Przedstawione zostały między innymi obowiązujące i opracowywane plany miejscowe w gminie Buk, potrzeby ustalenia zasad dotyczących uchwalania planów zagospodarowania przestrzennego, w tym zintegrowanych planów inwestycyjnych oraz omówiono stan prac nad planem ogólnym gminy Oprócz tematyki planistycznej radni zajęli się też zaopiniowaniem projektów uchwał oraz sprawami bieżącymi.

Na wstępie prowadzący posiedzenie Przewodniczący Komisji Budżetu i Oświaty Mirosław Adamczak przywitał Tomasza Plewę w nowej roli – zastępcy burmistrza. Przypomnijmy, że Tomasz Plewa jest dobrze znany radnym – przez ostatnie trzy kadencje był radnym MiG Buk, pełniąc wówczas funkcję Przewodniczącego Komisji Budżetu i Oświaty bukowskiej Rady i równocześnie przez dwie kadencje był wiceprzewodniczącym Rady. Ponadto w latach 2007-2008 kierował referatem Budownictwa i Gospodarki Komunalnej w bukowskim urzędzie, a ostatnio przez 14 lat pełnił funkcję dyrektora Wielkopolskiego Zarządu Geodezji, Kartografii i Administrowania Mieniem w Poznaniu.

Burmistrz Miasta i Gminy Buk Paweł Adam poinformował, że z dniem 1 stycznia br. powołał Tomasza Plewę na swojego zastępcę celem wzmocnienia kadrowego urzędu i usprawnienia licznych spraw prowadzonych przez gminę. – Liczę na to, że Państwo radni dadzą nowemu wiceburmistrzowi czas na zapoznanie się z nowymi obowiązkami, a wzajemna współpraca okaże się bardzo dobra.

W odpowiedzi – Tomasz Plewa podziękował burmistrzowi Pawłowi Adamowi za propozycję objęcia zaszczytnej funkcji zastępcy burmistrza, a radnym – za miłe przyjęcie w nowej roli. Przy okazji wspomniał, że miał okazję pracować zarówno w administracji rządowej, jak i samorządowej, a tym samym zdobywając doświadczenie nie tylko na poziomie działań uchwałodawczych, ale też wykonawczych i funkcjonowania całego aparatu urzędniczego.

Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego

Tematyka planowania przestrzennego zdominowała posiedzenie komisji. Problematykę kompleksowo omówił kierownik Referatu Gospodarki Przestrzennej Urzędu MiG Buk – Maciej Lechniak, który przedstawił i scharakteryzował tereny objęte obowiązującymi miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego. Na koniec 2024 r. łączna powierzchnia gminy objęta tymi planami wynosiła 683 hektary, co stanowi 7,5% powierzchni gminy. Dla porównania te wskaźniki na koniec 2019 r. wynosiły odpowiednio 484 ha i 5,35%, a cztery lata później już 648 ha i 7%, co pokazuje, że co roku ten obszar systematycznie rośnie – w ostatnich latach 200 hektarów gminy zostało objętych planami zagospodarowania przestrzennego. Składa się na to 47 planów, które w głównej mierze położone są w północnej części gminy: przede wszystkim jest to Buk, Niepruszewo i strefa AG. Południowa część gminy: Dobieżyn, Szewce i Dakowy Suche to tereny rolnicze. Plany są zróżnicowane, dotyczą różnych terenów i obszarów – ostatnio są to plany mieszkaniowe związane z prowadzonymi inwestycjami budowlanymi, terenów aktywizacji gospodarczej w Cieślach i Niepruszewie, terenów zielonych: parku przy ul. Przykop, dla Parku Sokoła i ul. Strzeleckiej. Przygotowywane plany mają dwa zasadnicze kierunki: wyznaczenia nowych terenów w procedurach planistycznych, gdzie zainteresowanie inwestorów jest oczekiwane oraz aktualizacji planów zagospodarowania przestrzennego związanej z podjętą przez gminę w ostatnich latach ofensywą planistyczną i odpowiedzią na wnioski zainteresowanych inwestorów planujących prowadzić swoje firmy.

Aktualnie (na dzień 31.12.2024 r.) w trakcie sporządzania jest 20 projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w tym ich zmian o łącznej powierzchni 406 ha, w tym 45 ha, dla których już obowiązują plany miejscowe, opracowanych na podstawie uchwał Rady MiG Buk z lat 2020-2024. W/w projekty planów w pierwszej kolejności dotyczą gruntów rolnych, które podlegają ochronie. W tym celu gmina podejmuje działania w celu uzyskania zgody ministra rolnictwa na zmianę przeznaczenia tych gruntów na cele nierolnicze, ale nie zawsze udaje się uzyskać akceptację dla takich działań – stąd wprowadza się etapowanie tych prac.

Kolejna tematyka związana z zagospodarowaniem przestrzennym dotyczyła stanu prac i procedury planistycznej w zakresie uchwalania planów zagospodarowania przestrzennego, w tym zintegrowanych planów inwestycyjnych realizowanych na wniosek podmiotów prywatnych. Potrzeba omówienia tego zagadnienia było związane z wpłynięciem, po raz pierwszy według nowej procedury, wniosku o sporządzenie zintegrowanego planu inwestycyjnego w zakresie realizacji zabudowy usługowej dla działki na terenie Wysoczki. Jak poinformował burmistrz Paweł Adam, który na bieżąco prowadzi rozmowy z WZDW dotyczące stanu prac projektowych nad obwodnicą północną Buku i zasięgu tej ważnej dla gminy komunikacyjnej inwestycji; z tych ustaleń wynika, że planowana obwodnica ma przebiegać w obrębie działki, którą zainteresowany jest inwestor. Radni podjęli decyzję, że na następnym wspólnym posiedzeniu komisji zajmą się zaopiniowaniem projektu uchwały w tym zakresie.

Plan ogólny

Następnie omówiony został aktualny stan prac i dalsze procedury związane z planem ogólnym, który jest obecnie w opracowaniu, a przewidziany jest do uchwalenia w ostatnim kwartale roku 2025. Natomiast z końcem roku wygaśnie równocześnie studium uwarunkowań, stanowiące podstawę do uchwalania planów miejscowych.

W planie ogólnym gminy należy określić strefy planistyczne, których jest 13, takie jak między innymi wielofunkcyjne, usługowe, handlu wielkopowierzchniowego, gospodarcze, produkcji rolniczej, infrastrukturalne, zieleni i rekreacji, cmentarzy, górnictwa, otwarta i komunikacyjna oraz standardy urbanistyczne – na przykład profil funkcjonalny i maksymalne parametry zabudowy stref planistycznych czy zasady zapewnienia dostępności do szkół, terenów zielonych.

Gmina jest na zaawansowanym etapie prac planistycznych w zakresie przygotowywania projektu planu ogólnego – zostały podjęte takie działania jak między innymi przyjęcie uchwały o przystąpieniu do sporządzenia planu ogólnego, przeprowadzenie procedury wyboru wykonawcy dokumentacji, pozyskanie dokumentacji geodezyjnej, zebranie wniosków do planu, przygotowanie opracowania przedprojektowego czyli analizy materiałów wyjściowych dla potrzeb planu, aktualnie w przygotowywaniu jest opracowanie ekofizjologiczne. – Krótki okres na wprowadzenie planów, przy złożonej procedurze i wątpliwościach co do dokumentacji i jej zakresu mają wpływ na podejmowane przez gminę działania. Podobnie jak opóźnienia w wydaniu rozporządzeń wykonawczych do ustawy, czy też inne kwestie związane ze zmianami w tej ustawie, również kwestie aktualności materiałów kartograficznych w kontekście długotrwałej procedury, też szereg wątpliwości interpretacyjnych – mówił kierownik referatu Gospodarki Przestrzennej – Maciej Lechniak. I jeszcze uzupełnił, że wszystkie koszty związane z przygotowywaniem planu ogólnego będą refundowane w ramach KPO.

Wiceburmistrz Tomasz Plewa potwierdził, że stan prac w zakresie przygotowywania planu ogólnego jest w naszej gminie na obiecującym poziomie i w wyznaczonym terminie plan ogólny gminy powinien zostać wprowadzony. – Trzeba zdawać sobie sprawę, że jeśli nam się nie uda lub wojewoda dopatrzy się jakichkolwiek nieścisłości proceduralnych, to studium, którym gmina dysponuje, z końcem 2025 roku przestanie obowiązywać. Będzie wówczas luka planistyczna i nie będzie jakichkolwiek możliwości podjęcia nowych inicjatyw planistycznych.

Burmistrz Paweł Adam podziękował współpracownikom z Referatu Gospodarki Przestrzennej, nie tylko za przygotowanie tak wyczerpującego opracowania i prezentację, ale też ogrom codziennej bieżącej pracy. Podziękował też radnym, którzy w odpowiednim czasie podjęli uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu ogólnego Miasta i Gminy Buk oraz radnym poprzedniej kadencji, którzy zajmowali się licznymi działaniami w zakresie planowania przestrzennego.

W trakcie dyskusji nad kwestiami planistycznymi Przewodniczący Komisji Budżetu i Oświaty Mirosław Adamczak dopytywał między innymi o kompetencje Rady MiG Buk w zakresie w/w wniosku inwestora o sporządzenie zintegrowanego planu inwestycyjnego, dotyczącego realizacji zabudowy usługowej oraz terminu podjęcia decyzji w tym zakresie, a ponadto o etapy procedowania planu ogólnego.

Podwyżka diet dla sołtysów

Kolejnym punktem komisji było zaopiniowanie projektów uchwał.

Na wstępie radni pozytywnie zaopiniowali projekt uchwały dotyczący zasad na jakich przewodniczącemu organu wykonawczego jednostki pomocniczej Miasta i Gminy Buk przysługiwać będzie dieta oraz zwrot kosztów podróży służbowej. Tym samym, od dn. 01.03.2025 r. sołtysom ustalono diety miesięczne na nowym poziomie w wysokości 800 zł.

W trosce o bezpieczeństwo mieszkańców

Zaakceptowano też projekty uchwał w zakresie udzielenia pomocy finansowej, w formie dotacji celowej Powiatowi Poznańskiemu, na zadania: „Budowa dwupoziomowego skrzyżowania na przejeździe kolejowym w ciągu drogi powiatowej nr 2497P Buk – Szewce – gr. powiatu” oraz „Przebudowa drogi powiatowej 2498P w m. Dobra – dł. 0,25 km”, które przedstawiła Sekretarz Miasta i Gminy Buk Aleksandra Wawrzyniak.

Na pierwsze zadanie gmina Buk wyasygnuje środki finansowe w wysokości 80 tys. zł, które zostaną przeznaczone na opracowanie koncepcji umożliwiającej podjęcie działań w zakresie pozyskania dofinansowania zewnętrznego na to zadanie. Konieczność budowy dwupoziomowego skrzyżowania na przejeździe kolejowym, we wspomnianym ciągu drogi powiatowej, wynika z licznych sygnałów od mieszkańców dotyczących braku drożności na przejazdach kolejowych.

Drugie zadanie, też realizowane przez Powiat Poznański, zostanie wsparte przez MiG Buk pomocą finansową w wysokości 100 tys. zł. Przebudowa tego odcinka drogi powiatowej jest niezbędne w związku ze zgłoszeniami mieszkańców dotyczącym niebezpiecznych sytuacji stwarzających zagrożenie życia pieszych poruszających się poboczem drogi powiatowej 2498P.

Programy pomocy

Omówiono też projekty uchwał w zakresie programów: „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” oraz „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2025, które są realizowane przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Buku. W związku z pozyskanym dofinansowaniem z Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej są możliwe działania w tym zakresie. Program „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” wprowadza usługę asystenta osobistego, który wspiera osoby z niepełnosprawnościami w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym. Pomoc w zakresie „Opieki wytchnieniowej” przeznaczona jest dla członków rodzin lub opiekunów sprawujących bezpośrednią opiekę nad osobami niepełnosprawnymi i zapewnienie im usługi wytchnieniowej, która realizowana jest w ramach czasowego zastępstwa: dziennego lub całodobowego.

Zmiany budżetowe i WPF

Skarbnik MiG Buk Marzena Kaletka przedstawiła projekty uchwał dotyczące zmian uchwały budżetowej MiG Buk na rok 2025 oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej MiG Buk na lata 2025-2044. Zmiany związane są przede wszystkim z realizacją programów: „Poprawa cyberbezpieczeństwa w gminie Buk” oraz „Budzimy zgaszone umysły, serca, nadzieje”, jak też prowadzonych inwestycji, takich jak na przykład: budowa hali sportowej z częścią socjalno-bytową i infrastrukturą towarzyszącą w Dobieżynie. Wydatki należało zwiększyć w szczególności z racji dodatkowej składki członkowskiej na dofinansowanie w obszarze szkolnictwa specjalnego w roku szkolnym 2024/2025 dla Metropolii Poznań, kosztów przygotowania dokumentacji do wniosku na termomodernizację Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Buku, przygotowania dokumentacji projektowej dla zadania „Budowa drogi w m. Dobieżyn/Michalin – od drogi powiatowej”.

Zmiany uchwały Wieloletniej Prognozy Finansowej MiG Buk na lata 2025-2044 dotyczyły między innymi odbudowy – renowacji stawów w gminie Buk w ramach projektu strategicznego ZIT „Zagospodarowanie wód opadowych i terenów zielonych wraz z renowacją zbiorników wodnych na terenie MiG Buk”, którego realizacja, z racji wydłużonego naboru przez Zarząd Województwa Wielkopolskiego, została przesunięta do 2025 roku.

Sprawy bieżące i komunikaty

Radni przedstawili sprawy zgłaszane przez mieszkańców, takie jak na przykład : niedziałające drzwi i ogrzewanie w poczekalni na dworcu PKP, jak też awaria toalety w tym miejscu; trudności związane z odpływem wody w jednej z piwnic na ul. Szewskiej, czy propozycja mieszkańców, aby w Buku powstał wybieg dla psów. Dopytywano też na jakim etapie są prace dotyczące budowy hali sportowej w Dobieżynie.

Wiceburmistrz Tomasz Plewa odniósł się do awarii oświetlenia ulicznego jakie wystąpiły na ul. Dworcowej na początku stycznia, a kilka dni później na ul. Szkolnej i Szarych Szeregów – dziwnym trafem wieczorem w piątki, co wielokrotnie było niezwłocznie zgłaszane do spółki zarządzającej oświetleniem ulicznym czyli do Enea Oświetlenie i na dostępne telefony alarmowe. – Awarie zostały usunięte, jednak dopiero po weekendzie, a w odpowiedzi od Enei usłyszeliśmy, że reagują zgodnie z kolejnością zgłoszeń od gmin i podejmują działania naprawcze w miarę posiadania grup interwencyjnych.

Na zakończenie komisji burmistrz Paweł Adam zaprosił na Koncert Noworoczny, który odbędzie się 25 stycznia w hali OSiR.

Ponadto podczas komisji pozytywnie zaopiniowane zostały projekty uchwał:

– miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu położonego w Wielkiej Wsi przy ul. Bohaterów Bukowskich i ul. Folwarcznej – etap A;

– przyjęcia wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Miasta i Gminy Buk na lata 2025-2029;

– przyjęcia planu nadzoru nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami działającymi na terenie Miasta i Gminy Buk;

– przyjęcia programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Miasta i Gminy Buk na rok 2025;

– powierzenia Zakładowi Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o. z siedzibą w Buku wykonania zadań własnych Miasta i Gminy Buk w zakresie prowadzenia schroniska dla zwierząt;

– powierzenia Zakładowi Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o. z siedzibą w Buku wykonania zadań własnych Miasta i Gminy Buk w zakresie bieżącego i zimowego utrzymania dróg gminnych i wewnętrznych stanowiących własność Miasta i Gminy Buk oraz dróg powiatowych w granicach administracyjnych miasta Buk;

– powierzenie Zakładowi Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o. z siedzibą w Buku wykonania zadań własnych Miasta i Gminy Buk w zakresie utrzymania porządku i czystości na terenie Miasta i Gminy Buk.

Back To Top
Skip to content