Gminna oświata pod lupą radnych
Stan i potrzeby placówek oświatowych w gminie były głównym tematem wspólnego posiedzenia komisji: Budżetu i Oświaty oraz Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Spraw Socjalnych Rady Miasta i Gminy Buk, które odbyło się 18 września br. Burmistrz Miasta i Gminy Buk Paweł Adam relacjonował swoją podróż do gminy Głuchołazy, gdzie udał się z transportem pomocy dla powodzian.
Remonty i adaptacje placówek oświatowych
Gminnymi sprawami oświatowymi zajęto się w pierwszej kolejności. Jeszcze przed posiedzeniem radni otrzymali opracowanie dotyczące przygotowania placówek oświatowych z terenu gminy do roku szkolnego 2024/2025 (baza lokalowa, przeprowadzone remonty, adaptacje), potrzebami rozwoju infrastruktury oraz analizą wyników nauczania za miniony rok szkolny. W spotkaniu wzięły też udział dyrektorki placówek oświatowych z gminy, z urzędu MiG Buk – inspektor ds. oświaty Sylwia Wzgarda.
Prowadzący posiedzenie Przewodniczący Komisji Budżetu i Oświaty Mirosław Adamczak zaprosił radnych do dyskusji. Pytania dotyczyły między innymi zawilgocenia budynku szkolnego w Dakowach Suchych, budowy hali sportowej w Szewcach, parkingu dla nauczycieli przy szkole w Dobieżynie, możliwości uruchomienia klas sportowych w szkołach na terenie gminy. Dopytywano też ile dzieci dojeżdża do placówek oświatowych autobusami szkolnymi, które zapewnia i opłaca gmina.
Radni chcieli też wiedzieć jak pani dyrektor SP w Buku Kamila Kaseja ocenia prowadzenie jednej tak dużej szkoły, w której obecnie uczy się 781 uczniów, w 34 oddziałach, a w świetlicy (w godzinach popołudniowych) przebywa dziennie 90 uczniów. Pytano, czy podzielenie szkoły na dwie placówki nie byłoby lepszym rozwiązaniem. Dyrektor Kamila Kaseja odpowiedziała, że jest to pytanie do rodziców, czy nauka dzieci klas I-III w jednym budynku, a uczniów IV-VIII – w drugim, zapewnia im bezpieczeństwo i odpowiednie warunki do nauki.
Dyrektorki szkół mówiły o problemach związanych z infrastrukturą lokalową, z czym muszą się borykać na co dzień. Tak jak wynika z opracowania, niezbędne są między innymi takie prace jak: SP w Niepruszewie – wymiana instalacji kanalizacyjnej, remont schodów i dachu nad przedsionkiem; SP w Szewcach i Dakowach Suchych – renowacja podłóg parkietowych, propozycja zmiany lokalizacji filii biblioteki publicznej; SP w Dobieżynie –naprawa lub wymiana opierzenia dachówkowego na dachu szkoły; Przedszkole im. Krasnala Hałabały w Buku – naprawa kompleksowa posadzki w holu („nowej części”) i częściowo tynków elewacyjnych.
Dyrektor Szkoły Podstawowej w Niepruszewie Joanna Christop zwróciła uwagę, że placówka oświatowa, którą kieruje, pod względem liczby dzieci jest za ciasna. – W roku szkolnym 2025/2026 będziemy zmuszeni wprowadzić dwuzmianowość, która dotknie uczniów klas pierwszych. Uczniowie klas starszych są tak przeciążeni liczbą lekcji – po 7, 8 dziennie, że nie jest możliwe, aby zaproponować im naukę na dwie zmiany. Brakuje sal lekcyjnych, a rozbudowa budynku wymaga dużych nakładów finansowych. Niestety, ale dofinansowania unijne nie przewidują działań związanych z rozbudową szkoły.
Potrzeb jest długa lista, ale gmina i tak stara się na bieżąco realizować remonty i adaptacje placówek oświatowych. Prowadzone są też inwestycje, które mają usprawnić funkcjonowanie gminnych szkół. Przykładem jest budowa hali sportowej w Dobieżynie, dzięki której uczniowie będą mieli w końcu zajęcia wychowania fizycznego w sali sportowej, a nie jak do tej pory, na boisku czy w sali lekcyjnej, która zostanie przeznaczona na pracownię plastyczno-techniczno-muzyczną.
Radni stwierdzili, że wszystkie placówki oświatowe w gminie wymagają remontów i nakładów finansowych, też poprawy bazy lokalowej. – Trwają prace nad konstruowaniem projektu budżetu gminy na 2025 rok oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej MiG Buk i potrzeby placówek oświatowych w gminie jak najbardziej należy wziąć pod uwagę – podsumował dyskusję Przewodniczący Komisji Budżetu i Oświaty Mirosław Adamczak.
Analiza wyników nauczania
W przygotowanym opracowaniu zostały przedstawione też wyniki egzaminu ósmoklasisty w roku szkolnym 2023/2024. W zestawieniu szkół podstawowych w powiecie poznańskim z wynikami egzaminu z języka polskiego uplasowaliśmy się na 17 miejscu, z matematyki – na miejscu 14, z języka angielskiego – na miejscu 16.
Jak czytamy w opracowaniu: „Tabelaryczne zestawienie wyników dostępne na stronie OKE w Poznaniu, uwzględnia dane zarówno szkół publicznych jak i niepublicznych, do których uczęszcza wyselekcjonowana młodzież, co niewątpliwie ma wpływ na średni wynik procentowy w skali gminy lub powiatu. W naszej gminie, jako jednej z nielicznych w powiecie poznańskim nie funkcjonują szkoły niepubliczne”. Ponadto: „Na ostateczny wynik egzaminów z pewnością wpłynęła stosunkowa duża liczba uczniów posiadających opinie o specjalnych potrzebach edukacyjnych, którzy założyli kontynuację nauki w szkołach branżowych i nie podejmowali wysiłku poprawy wyników, czego przejawem była rezygnacja z zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz dodatkowych zajęć z języka angielskiego”.
– Trudno mi zrozumieć, dlaczego pojawiło się przekonanie, że wyniki egzaminu ósmoklasisty są w naszej gminie na niskim poziomie. Porównując wyniki w województwie wielkopolskim wypadamy dość dobrze. Na tle powiatu poznańskiego jest może gorzej, ale dlatego, że jesteśmy małą gminą, nie ma tu szkół prywatnych i nie są prowadzone inwestycje oświatowe, takie jak na przykład w Tarnowie Podgórnym, które wymagają dużych nakładów finansowych. Odczuwam duży dyskomfort słysząc komentarze o niskim poziomie nauczania w naszych szkołach. Jakość nauczania nie może być średnią statystyczną, a jest to bardzo krzywdzące dla dyrektorów szkół i nauczycieli. Też dla uczniów, którzy decydują się na zdobycie zawodu i nie planują kontynuować dalszej edukacji. Ich wybory życiowe powinniśmy uszanować – mówi dyrektor SP w Niepruszewie, Joanna Christop.
Podobnego zdania jest dyrektor Szkoły Podstawowej w Szewcach – Agnieszka Wyszyńska, która przez kilka lat pracowała w szkole prywatnej. – W placówce niepublicznej uczniom zapewnia się większą liczbę godzin lekcyjnych w tygodniu z danego przedmiotu, a na przykład lekcje języka angielskiego prowadzi native speaker – lepsze warunki nauczania ma nie tylko uczeń, ale też nauczyciel. Też podejście rodziców do edukacji dzieci jest inne.
Natomiast w Branżowej Szkoły I stopnia w Buku możemy się pochwalić wysokimi wynikami egzaminów zawodowych – szkoła uzyskała 86% zdawalności. – Edukacja jest zawsze wyzwaniem. Do naszej szkoły uczniowie dojeżdżają również z 10 innych gmin. Klasy są bardzo liczne – nawet 34 osobowe. Dodatkowo 70 uczniów posiada opinie o specjalnych potrzebach edukacyjnych, a egzaminy zdają na takich samych zasadach jak pozostali uczniowie. Uczy się u nas 30 cudzoziemców, którzy muszą się dostosowywać do naszej edukacji. Nie każdy uczeń ma ambicje edukacyjne i chce kontynuować naukę – mówiła Karolina Wawrzyniak, dyrektor Branżowej Szkoły I stopnia w Buku.
Pomoc dla powodzian z gminy Głuchołazy
Na posiedzenie komisji dołączył burmistrz Miasta i Gminy Buk Paweł Adam, który od rana tego dnia był z pierwszym transportem pomocy dla mieszkańców z gminy Głuchołazy. Dziękował mieszkańcom naszej gminy za ich wielkie serce. Od poniedziałku, 16 września br. w Strażnicy Ochotniczej Straży Pożarnej są zbierane najpotrzebniejsze rzeczy dla powodzian. Można też wpłacać pieniądze na rachunek bankowy uruchomiony przez gminę Głuchołazy. Burmistrz podziękowania skierował też do druhów strażaków oraz wszystkich, dzięki którym ten transport był możliwy. Dary zostały przekazane mieszkańcom, a nasza delegacja spotkała się z zastępcą burmistrza Miasta i Gminy Głuchołazy Romanem Samborem. Nawiązano także kontakty z przedstawicielami lokalnego samorządu i rolników.
– Zostały ustalone szczegóły dalszej współpracy i zadeklarowaliśmy pomoc w postaci kolejnego transportu. Uaktualniono też listę rzeczy, które są obecnie najbardziej potrzebne. Po rozmowach na miejscu już wiadomo, że niezbędne są także łopaty, wiadra, taczki, mocne grabie, miotły, szczotki, ścierki, mopy, środki ochrony osobistej – mówił burmistrz Paweł Adam.
I kontynuował: – Ogrom zniszczeń jest niewyobrażalny. Gmina jest właściwie odcięta od świata – w wielu miejscach brakuje dostępu do bieżącej wody, kanalizacji, prądu, gazu. Odbudowa gminy potrwa bardzo długo. Byliśmy też we wsi Bodzanów w gminie Głuchołazy, która jest doszczętnie zniszczona. Mieszkańcy relacjonują, że takiego żywiołu wody w 1997 roku nie doświadczyli. Krajobraz tragedii – wręcz apokalipsy. Wszyscy ratują co mogą, nie ma czasu na płacz i łzy. Szykujemy kolejne transporty dla gminy Głuchołazy – następny jeszcze w tym tygodniu. Planowany jest też transport płodów rolnych. Proszę Państwa Radnych o przyłączenie się do tych działań.
Gminny Program Rewitalizacji dla MiG Buk do roku 2033
Pierwszy rozpatrywany projekt uchwały dotyczył przyjęcia Gminnego Programu Rewitalizacji dla Miasta i Gminy Buk do roku 2033, który określa przygotowanie, koordynowanie i tworzenie warunków do prowadzenia rewitalizacji, a także jej realizację. To opracowanie przedstawił Tomasz Michałowicz z Wielkopolskiej Akademii Nauki i Rozwoju w Poznaniu. Przygotowanie tego ważnego dokumentu zostało poprzedzone szczegółową diagnozą w szeroko rozumianym obszarze zagadnień społecznych, a także gospodarczych, przestrzenno-funkcjonalnych, technicznych i środowiskowych. Projekt był szeroko konsultowany społecznie w ramach badań ankietowych i spotkań konsultacyjnych. Tak przeprowadzona analiza pozwoliła dokonać pełnej diagnozy problemów i zagrożeń, wskazać obszary o największej koncentracji zjawisk kryzysowych, a w konsekwencji wyznaczyć obszar zdegradowany i obszar rewitalizacji. W programie ujęto działania, które w najbliższych latach powinny być realizowane z wykorzystaniem środków unijnych, ale również innych środków publicznych czy prywatnych.
W opracowaniu zawarta została też lista planowanych przedsięwzięć rewitalizacyjnych w gminie Buk. Są to: ożywienie społeczno-gospodarcze Placu Przemysława (bukowskiego rynku) wraz z poprawą bezpieczeństwa jego użytkowników, adaptacja terenów przemysłowych „Bukowianki” na cele społeczne – utworzenie Centrum Integracji Międzypokoleniowej, budowa nowej siedziby dla Ośrodka Pomocy Społecznej, zielony zakątek w centrum Buku – przy zbiegu ulic Dworcowa i Przykop, rewitalizacja budynku Biblioteki i Kina MiG Buk oraz Placu Stanisława Reszki.
Z projektem uchwały dotyczącym przyjęcia Gminnego Programu Rewitalizacji dla Miasta i Gminy Buk do roku 2033 jest związany inny projekt uchwały – dotyczący zasad wyznaczania składu oraz zasad działania Komisji Rewitalizacji.
Projekty uchwał zostały zaakceptowane przez radnych.
Ponadto podczas komisji pozytywnie zaopiniowano projekty uchwał w zakresie:
– przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów położonych w rejonie ul. Dworcowej, torów kolejowych, drogi do Szewc, rzeki Trupiny w Buku;
– określenia szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych mających charakter cywilnoprawny, przypadających Miastu i Gminie Buk, jej jednostkom organizacyjnym oraz samorządowym instytucjom kultury, warunków dopuszczalności udzielania pomocy publicznej oraz wskazania podmiotów do tego uprawnionych;
– zmiany uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłaty za pobyt i wyżywienie dziecka w Miejskim Żłobku „Bukowianka” w Buku;
– zmiany uchwały nr XLI/299/2018 Rady Miasta i Gminy Buk z dnia 30 stycznia 2018 roku w sprawie określenia czasu bezpłatnego pobytu dziecka w przedszkolu i oddziale przedszkolnym oraz opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola i oddziały przedszkolne, dla których organem prowadzącym jest Miasto i Gmina Buk;
– wyrażenia zgody na złożenie wniosku i przystąpienie do realizacji projektu „Wymiana źródeł ciepła i poprawa efektywności energetycznej szkół”.
Sprawy bieżące
Radni zgłaszali zapytania od mieszkańców, między innymi w sprawie: ul. Kwiatowej w Niepruszewie – na jakim etapie są prace, realizacji inwestycji drogowej Otusz – Wygoda, kontroli w przedszkolu „Złoty Kogucik” w Niepruszewie, stanu wiat przystankowych, doposażenia Sali Wiejskiej w Niepruszewie, badań dotyczący infrastruktury rowerowej w gminie.
Pojawiła się też inicjatywa, aby radni zaangażowali się w pomoc dla poszkodowanych w powodzi, na przykład przeznaczając na ten cel część diet.