Skip to content

Działania gminy po nawałnicy, obrona cywilna i bieżące zadania

Podczas XV sesji Rady Miasta i Gminy Buk, która odbyła się 10 września br. radni podjęli uchwały i przedstawili zapytania mieszkańców. Burmistrz Miasta i Gminy Buk Paweł Adam w swoim sprawozdaniu omówił między innymi działania gminy związane z nawałnicą w Dakowach Suchych, ochroną ludności i obroną cywilną, trwającymi inwestycjami, pozyskanymi dofinansowaniami i złożonymi aplikacjami.

W części sprawozdawczej sesji, którą poprowadził Przewodniczący Rady MiG Buk Andrzej Jankowski, Burmistrz Paweł Adam przedstawił sprawozdanie z działalności międzysesyjnej – od 27 czerwca do 10 września br.

Wichury i nawałnice w Dakowach Suchych

Swoje sprawozdanie burmistrz rozpoczął od tego, co się wydarzyło tuż po zakończeniu sesji czerwcowej, czyli w dn. 26.06.br. – w godzinach wieczornych przez południową część naszej gminy, szczególnie Dakowy Suche, przeszła potworna nawałnica: obfity deszcz i wichura. – Bilans zniszczeń, które obserwowaliśmy już na miejscu, był przerażający. Znaczne szkody wystąpiły w 9 budynkach mieszkalnych i 15 budynkach gospodarczo-inwentarskich. Ponadto uszkodzeniu uległ dach Wiejskiego Domu Kultury w Dakowach Suchych. Szkody dotyczyły wszelkiej infrastruktury, również tej drogowej – uszkodzone zostały płoty przy posesjach, połamane drzewa, słupy, znaki drogowe. Do tego wiatr oraz upadające drzewa spowodowały zerwanie linii energetycznych, w wyniku czego Dakowy Suche oraz Cieśle były pozbawione dostaw energii elektrycznej. Okazało się to szczególnie uciążliwe w tych gospodarstwach, gdzie prowadzona jest działalność rolnicza w zakresie hodowli bydła czy chowu trzody chlewnej. Jako gmina ponieśliśmy wymierne koszty łącznie w wysokości 67 tys. zł, w tym ekwiwalenty dla druhów strażaków, koszty udrożnienia miejsc publicznych, przejazdów itp. Dziękuję wszystkim moim współpracownikom, którzy zaangażowali się w udzielanie pomocy mieszkańcom, w szczególności druhom strażakom jednostek OSP – mówił burmistrz.

W dn. 27.06.br gmina wystąpiła z pismem do Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego z opisem sytuacji i wnioskiem o udzielenie pomocy finansowej. Pracownicy Urzędu MiG Buk oraz Ośrodka Pomocy Społecznej, w obecności pracowników Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego spisywali protokoły szkód budynków i budowli. Inspektorzy z Nadzoru szczegółowo odnieśli się do 9 budynków, w których uszkodzenia wystąpiły w znacznym stopniu. W związku ze zdarzeniem noszącym znamiona klęski żywiołowej, wszczęto procedurę związaną z ustaleniem podstaw do wypłaty zasiłków. Gmina wystąpiła do Wojewody Wielkopolskiej z dwoma wnioskami o przyznanie z budżetu państwa zasiłków celowych na łączną kwotę 48 tys. zł dla dwóch gospodarstw domowych, które nie posiadały ubezpieczonego mienia. Polisa wykluczała bowiem możliwość starania się o zasiłek, w sytuacji oczekiwania na odszkodowanie od ubezpieczyciela.

Niestety, gmina otrzymała negatywną odpowiedź z Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego, z której wynika, że rozmiar zdarzenia z dn. 26.06.br. jest relatywnie niewielki i może być zakwalifikowany jedynie jako zdarzenie losowe, a nie noszące znamiona klęski żywiołowej. To uprawnia do przyznania poszkodowanym zasiłków jedynie ze środków własnych gminy. Gmina odwołała się od tej decyzji, gdyż wcześniej uzyskała z Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej ekspertyzę dotyczącą warunków pogodowych w tym feralnym dniu. Wynika z niej, że na terenie gminy wystąpiły zjawiska atmosferyczne związane z deszczem nawalnym, gradem oraz huraganem i noszą one znamiona klęski żywiołowej. Przygotowano stosowne pismo odwoławcze o ponowne rozpatrzenie wniosku. Wcześniej jednak poprzedziło to spotkanie u Wojewody Wielkopolskiej Agaty Sobczyk z Burmistrzem Pawłem Adamem i Burmistrzem Stęszewa Włodzimierzem Pinczakiem (gmina Stęszew też poniosła znaczne szkody w wyniku działania frontu burzowego w tym dniu). Aktualnie oczekujemy na odpowiedź.

Dodatkowo doszło też do dużych szkód w uprawach polowych – ponad 356 hektarów zostało dotkniętych nawalnym deszczem oraz wichurami. Komisja powołana przez Wojewodę Wielkopolską w sprawie szacowania szkód w rolnictwie, w której biorą udział też przedstawiciele naszej gminy, jest na etapie szacowania szkód, a ostateczna decyzja o pomocy dla poszkodowanych gospodarstw zapadnie po weryfikacji wszystkich protokołów w skali województwa.

Remont podwórza Urzędu

Po ostatnich ulewach, trzeba było interweniować również w obrębie Urzędu MiG Buk – należało dokonać stosownych napraw związanych z odpowiednim odwodnieniem podwórza. Zalana została kotłownia wraz z piwnicą pod starym budynkiem, a woda opadowa przedostawała się do pomieszczeń piwnicznych i do archiwum.

Podjęto decyzję o rozebraniu kostki brukowej na całej powierzchni podwórka. ZGK wykonało nowe podłączenie deszczówki oraz zlokalizowano usterki, które powodowały zalewanie terenu. Pozostało do wykonania nowe ogrodzenie i ułożenie nawierzchni.

Pożar Biedronki i udział OSP

W dn. 04.07.br. doszło do groźnego pożaru wielkopowierzchniowego obiektu handlowego w Buku przy ul. Jana Pawła II. W akcji ratowniczo-gaśniczej, która trwała ponad 6 godzin, brało udział 130 strażaków z 27 jednostek OSP i PSP z powiatu poznańskiego, grodziskiego i nowotomyskiego, w tym druhowie strażacy ze wszystkich jednostek OSP naszej gminy. Urząd MiG Buk zapewnił wodę do picia oraz koordynował obsługę naszych strażaków.

Prace remontowe i budowlane w placówkach oświatowych

Remonty placówek oświatowych, które są realizowane w ramach projektu unijnego „Poprawa dostępności do edukacji szkolnej w Mieście i Gminie Buk” oraz pozyskanego dofinansowania w wysokości 5 mln zł zostały szczegółowo omówione podczas wspólnego posiedzenia Komisji Budżetu i Oświaty oraz Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Spraw Socjalnych w dn. 03.09.br.

            Zakres prac remontowo-budowlanych:

  • Szkoła Podstawowa w Dobieżynie – remont świetlicy szkolnej i sali pedagoga, oznaczono schody szkolne według systemu FON;
  • Szkoła Podstawowa w Niepruszewie – zamontowano elektryczną platformę schodową (skomunikowanie sali gimnastycznej z częścią szkolną), wykonano instalację elektryczną, trwają prace towarzyszące;
  • Szkoła Podstawowa w Buku – budynek przy ul. Szkolnej – wymalowano korytarze szkolne, przeprowadzono remont sali świetlicy i gabinetu pedagoga, zostaną przeprowadzone oznaczenia schodów szkolnych według systemu FON oraz zamontowane będą 2 platformy schodowe dla osób niepełnosprawnych, będzie przebudowana zewnętrzna pochylnia od ul. Otuskiej. Budynek przy ul. Szarych Szeregów – wymalowano korytarze szkolne w kolorach kontrastowych, zostaną umieszczone oznaczenia schodów szkolnych według systemu FON, zamontowana będzie elektryczna platforma schodowa na schodach przy łączniku, wyremontowane zostaną pomieszczenia pedagogów;
  • Szkoła Podstawowa w Szewcach – wyremontowano świetlicę szkolną wraz z cyklinowaniem posadzki, wymieniono drzwi do sal, wymalowano korytarze, zostanie wykonane oznaczenie schodów szkolnych według systemu FON oraz zamontowana elektryczna platforma schodowa na schodach na I piętrze;
  • Szkoła Podstawowa w Dakowach Suchych – dwukrotne unieważnienie postępowania przetargowego z uwagi na brak oferentów – będzie przeprowadzony kolejny przetarg. Planowany zakres pracy: modernizacja istniejącego podjazdu do wejścia głównego do szkoły oraz montaż platformy schodowej i remont gabinetu pedagoga;
  • Szkoła Branżowa I Stopnia – zakończono remonty sali relaksu i sali pedagoga, zostaną również oznaczone schody według systemu FON.

Ponadto przeprowadzono dodatkowe remonty w szkołach:

  • SP w Buku – w budynku przy ul. Szkolnej – dostosowanie sali po zerówce dla jednego oddziału klas pierwszych wraz z doposażeniem. W ramach programu rządowego „Posiłek w szkole i w domu” poprawiono standard stołówki szkolnej, zakupiono nowe meble oraz naczynia do codziennego użytku, a także wyremontowano pomieszczenia gospodarcze. W sekretariacie i gabinecie dyrektora zostały wykonane prace: remontowe, demontaż naprawa posadzki i montaż nowej wykładziny oraz bieżące przeglądy, naprawy, konserwacje. W budynku przy Szarych Szeregów – remont szatni i pomieszczeń sanitarnych, malowanie korytarza na łączniku między szkołą a halą OSiR, malowanie pomieszczenia dla nauczycieli wychowania fizycznego oraz bieżące przeglądy, naprawy, konserwacje;
  • SP w Dobieżynie – pomalowano dwie klasy lekcyjne, zakończono remont dachu szkoły.

Trwają remonty w szkołach

Inna zadania oświatowe

  • Świadczenie usług przewozowych, polegających na dowozach dzieci do szkół na terenie gminy Buk w roku szkolnym 2025/2026,
  • Świadczenie usług przewozowych, polegających na dowozach uczniów niepełnosprawnych do szkół w Poznaniu, w roku szkolnym 2025/2026.
  • Najem autobusu na rzecz SP w Buku – podpisanie umowy z PKS w Poznaniu.
  • Zorganizowanie i prowadzenie nauki pływania na pływali w Wolsztynie dla 40-osobowych grup dzieci szkolnych klas IV szkół podstawowych z terenu gminy Buk, w okresie od września 2025 do maja 2026 r. – podpisanie umowy z Miejskim Ośrodkiem Sportu i Rekreacji w Wolsztynie;
  • Projekt „Eko-adaptacja i eko-edukacja w Mieście i Gminie Buk poprzez budowę infrastruktury przyrodniczo-dydaktycznej i nowe formy zajęć edukacyjnych kształtujących świadomość ekologiczną” – unieważnienie dwóch przetargów ze względu na wysoką cenę ofert, która przekraczała kwotę zaplanowaną w budżecie. Gmina uzyskała zgodę Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego na wydłużenie realizacji projektu – do 30.11.2025 r.
  • Utworzenie Aktywnego Placu Zabaw przy Miejskim Żłobku „Bukowianka” w gminie Buk poprzez przebudowę i doposażenie istniejącego placu zabaw – unieważnienie pierwszego postępowania przetargowego, w trakcie jest drugi przetarg. Termin na realizację zadania – do końca br.

Rozwój i zwiększenie dostępności infrastruktury Biblioteki i Kina

Burmistrz poinformował, że złożony wniosek o dofinansowanie unijne „Rozwój i zwiększenie dostępności infrastruktury Biblioteki i Kina Miasta i Gminy Buk do prowadzenia działalności kulturalnej” otrzymał negatywną ocenę projektu przez UMWW. W wyniku naszego skutecznego protestu, ocenę zweryfikowano i projekt uzyskał dodatkowe punkty. Jednak ostatecznie zabrakło kluczowego 1 punktu. Gmina nie zgadza się z tym – złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i czekamy na rozstrzygnięcie.

Pozyskane dofinansowania

W ramach podjętych działań gmina pozyskała środki zewnętrzne na:

  • poprawę atrakcyjności terenów oraz aktywizację społeczności lokalnej – dofinansowanie w wysokości 467.428 zł ze środków unijnych Lokalnej Grupy Działania „Źródło”. W ramach zadania między innymi: montaż 20 sztuk parasoli hawajskich – w Niepruszewie, dostawa 30 leżaków wypoczynkowych – w Buku, montaż altan wypoczynkowych ze stołem i ławkami oraz zestawem do naprawy rowerów, montaż altany wypoczynkowej ze stołem oraz dostawa fontanny pływającej – w Dobieżynie, dostawa fontanny pływającej – w Dakowach Suchych;
  • wsparcie małej retencji wodnej i rozwój zielono-niebieskiej infrastruktury – projekt, który swoim zakresem obejmuje też inne gminy powiatu poznańskiego, został wybrany przez Zarząd Województwa Wielkopolskiego do dofinansowania. W ramach zadania: odbudowa istniejących stawów w miejscowościach: Szewce, Sznyfin, Wielka Wieś; budowa zbiornika retencyjnego wraz z zagospodarowaniem terenu w Buku; odbudowa z rozbudową i przebudową istniejących stawów w miejscowościach Kalwy i Pawłówko. Wartość zadania: 3.021.796 zł, dofinansowanie: 70 proc;
  • termomodernizacja placówek oświatowych: Szkoły Podstawowej im. Bohaterów Bukowskich w Buku przy ul. Szkolnej 12 – dofinasowanie w wysokości 3.282.372 zł i Przedszkola im. Krasnala Hałabały – dofinansowanie w wysokości 1.520.391 zł. Środki pochodzą z Funduszy Europejskich dla Wielkopolski 2021 – 2027.

Złożone wnioski o dofinansowania

Gmina aplikowała o pozyskanie środków zewnętrznych na:

  • rewitalizację Placu Przemysława – rynku – wniosek złożony do UMWW uzyskał pozytywną ocenę formalną, aktualnie na etapie oczekiwania na ocenę merytoryczną;
  • modernizację boiska piłkarskiego OSiR w Buku – wniosek złożony do Ministerstwa Sportu i Turystyki, w ramach Programu budowy pełnowymiarowych boisk piłkarskich – edycja 2025;
  • przebudowę i remont ul. Strzeleckiej w Wielkiej Wsi i Buku – wniosek złożony do Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego o dofinansowanie zadania w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg 2026 r.

Budowa hali sportowej z częścią socjalno-bytową i infrastrukturą towarzyszącą w Dobieżynie

Termin zakończenia inwestycji, realizowanej dzięki pozyskanym dofinansowaniom w wysokości 7,5 mln zł, został wydłużony do końca 2025 r. Stan zaawansowania prac oceniono na 75%.

Nowa siedziba OPS

Jak poinformował Burmistrz Paweł Adam, z dniem 1 września br. Ośrodek Pomocy Społecznej rozpoczął działalność w nowej siedzibie – przy ul. Dobieżyńskiej 1C, na parterze i piętrze budynku. Pomieszczenia biurowe dawnej „Bukowianki” zostały wyremontowane i dostosowane do potrzeb interesantów oraz zakresu działania Ośrodka.

W OPS będą się odbywały również spotkania grup roboczych w ramach prowadzenia Niebieskich Kart i Komisji ds. Przeciwdziałania Alkoholizmowi, będzie pracował Zespół Interdyscyplinarny oraz zacznie przyjmować psycholog w ramach Gminnego Programu Zdrowia Psychicznego.

– Warunki lokalowe pozwalają teraz na dyskretną i godną obsługę klienta. Po pierwszych dniach funkcjonowania w nowej siedzibie cieszą pozytywne głosy mieszkańców, którzy zauważają korzyści nowej lokalizacji, a przede wszystkim doceniają godne warunki rozpatrywania ludzkich problemów i intymną atmosferę przy obsłudze mieszkańców – mówił Burmistrz Paweł Adam.

Pomieszczenia po OPS w Urzędzie będą zagospodarowane dla pracowników Urzędu oraz znajdzie też tam miejsce biuro Lokalnej Grupy Działania „Źródło”.

Dzienny Dom Opieki Medycznej

W celu kontynuacji działalności Dziennego Domu Opieki Medycznej w Buku przy ul. Przykop 4 – w związku z realizacją „Programu usług zdrowotnych i społecznych świadczonych na terenie zachodniej części powiatu poznańskiego dla niepełnosprawnych osób starszych” – Burmistrz wydał zarządzenie, na mocy którego program realizowany od 1 września 2020 r. będzie kontynuowany przez najbliższe pięć lat.

Świetlica środowiskowa w nowej lokalizacji

Od 1 lipca br. Świetlica Środowiskowa „Strefa Wyobraźni” zmieniła lokalizację – ma nową siedzibę w budynku w Buku przy ul. Dworcowej 30/1 – na parterze. Obiekt został odnowiony i rozpoczęto tam prowadzenie zajęć dla dzieci i młodzieży.

Prace konserwatorskie i restauratorskie na Cmentarzu Św. Krzyża

W związku z pismem Powiatowego Konserwatora Zabytków zaplanowane prace konserwatorskie i restauratorskie grobu Kosynierów Bukowskich z 1848 r. i Powstańców Wielkopolskich na Cmentarzu Św. Krzyża w Buku zostały przesunięte. Jest to spowodowane koniecznością sporządzenia właściwego programu prac, który ma na celu uniknięcia błędów technologicznych przy wykonywanych zabiegach oraz przeciwdziałaniu ewentualnym zniszczeniom zabytkowej tkanki obiektu.

Na powyższe prace gmina pozyskała dotację w wysokości 65 tys. zł z Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Profilaktyka zdrowia

Działania gminy w zakresie ochrony zdrowia:

  • program profilaktyki i wczesnego wykrywania osteoporozy w gminie Buk – łącznie w bieżącym roku przebadano 143 osoby, u 19 osób wykryto osteoporozę. Kolejny termin badań – 27 września br. w ramach wydarzenia „Biała Sobota – Bukowianie na badanie!”. Wykonywane będą bezpłatnie – m.in. EKG, określenie poziomu cholesterolu i glukozy we krwi, PSA oraz badanie w kierunku boreliozy, a także porady dietetyka i badanie w kierunku osteoporozy, również dla osób niekwalifikujących się do „Programu profilaktyki i wczesnego wykrywania osteoporozy w gminie Buk”;
  • asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością – został złożony wniosek na środki finansowe z Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla jednostek samorządu terytorialnego – edycja 2026. Wsparciem planuje się objąć 20 osób z niepełnosprawnością oraz zatrudnić na zasadzie umowy zlecenia 12 asystentów. Wnioskowana kwota wynosi: 437.212 zł.

Ochrona ludności i obrona cywilna

W województwie wielkopolskim rozpoczęła się realizacja Programu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025 – 2026. Program przewiduje możliwość uzyskania dotacji na zadania własne dotyczące realizacji Programu. Dofinansowanie z budżetu Państwa, w zależności od zadania, wynosi od 40 do 90 procent.

Ponadto Wojewoda Wielkopolska zwołała spotkanie w dn. 24.07.br., w którym wziął udział też bukowski włodarz. Ogłoszony został nabór wniosków w ramach poszczególnych podzadań, obszarów finansowanych lub współfinansowanych z budżetu państwa.

Gmina Buk złożyła wnioski na:

  • szkolenie osób funkcyjnych (Urząd, OPS i jednostki organizacyjne gminy), radnych, sołtysów – wartość zadania: 38.980 zł, wnioskowana dotacja: 23.388 zł;
  • uzupełnienie doposażenia magazynu – wartość zadania: 92.500 zł, wnioskowana dotacja 74.000 zł;
  • wykonanie studni zastępczej na komunalnym ujęciu wody – wartość zadania: 651.900 zł, wnioskowana dotacja 540.000 zł;
  • mobilny agregat prądotwórczy o mocy 50 – 60 kVA – wartość zadania: 100.000 zł, wnioskowana dotacja: 50.000 zł;
  • przystosowania obiektów Urzędu Miasta i Gminy, Ośrodka Zdrowia, Szkoły Podstawowej w Buku (budynku przy ul. Szkolnej) do uzyskania autonomii (samowystarczalności) energetycznej przez co najmniej 3 dni, tj. wykonanie przyłączy do agregatów prądotwórczych – wartość zadania:100.000 zł, wnioskowana dotacja 80.000 zł.

W dn. 04.09.br. gmina otrzymała informację o przyznaniu dotacji na szkolenie osób funkcyjnych, na pozostałe wnioski – czekamy na rozstrzygnięcie.

Działania te mają być zrealizowane do końca bieżącego roku. Jak mówił burmistrz Paweł Adam: – Dużo nowych zadań scedowanych na samorządy powoduje wiele obaw, też tych związanych z kosztami finansowymi związanymi z ich realizacją. Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Wielkopolski, którego jesteśmy członkiem, skierowało do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji list z apelem o ustanowienie dedykowanej subwencji lub dotacji celowej, która umożliwi samorządom zatrudnienie dodatkowych pracowników oraz zakup niezbędnych środków technicznych.

Burmistrz poinformował też, że w związku z nowym zakresem działań niezbędne będzie zatrudnienie w Urzędzie pracownika w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej. Planowane jest też powołanie specjalnego zespołu.

Dofinansowania dla Ochotniczej Straży Pożarnej

Jednostki OSP Buk, Dakowy Suche, Dobieżyn i Otusz pozyskały dofinansowania na doposażenie sprzętu, w wysokości 57 tys. zł z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska w Poznaniu. W związku z tym jednostki OSP wystosowały do gminy prośbę o środki finansowe na wkład własny w łącznej kwocie 19 tys. zł. Ponadto OSP Dobieżyn otrzymała grant z Fundacji ORLEN w wysokości 38 tys. zł.

W ostatnim czasie, z budżetu gminy realizowane były zakupy związane z doposażeniem jednostek OSP, co było niezbędne chociażby z racji wystąpienia nawałnicy.

Remontowanie nawierzchni asfaltowych

Gmina przystępuje do działań związanych z doraźnym uzupełnieniem ubytków na drogach. Jeszcze we wrześniu br. planuje się przeprowadzić remonty nawierzchni asfaltowych w czterech lokalizacjach, takich jak: ul. Bohaterów Bukowskich w Buku, św. Rocha w Buku, w ul. Jesionowej i Szkolnej w Dakowach Suchych, ul. Świerkowej w Niepruszewie. Wartość zadania: ponad 200 tys. Zł.

Przebudowa drogi powiatowej – ul. Jarzębinowa

Powiat Poznański przystępuje do remontu ul. Jarzębinowej w Dobieżynie. Niestety, ale w zakresie tej inwestycji nie zostały uwzględnione remonty chodników – pytanie o zasadność takiego działania zostało skierowane do Zarządu Dróg Powiatowych.

Budowa bezkolizyjnego przejazdu kolejowego – wiadukt Buk – Szewce

Do gminy wpłynęło pismo Wicestarosty Poznańskiego Tomasza Łubińskiego dotyczące „Budowy dwupoziomowego skrzyżowania na przejeździe kolejowym w ciągu drogi powiatowej nr 2497P Buk – Szewce – gr. Powiatu, gmina Buk”, z którego wynika, że zadanie to znalazło się na trzeciej pozycji na liście rezerwowej w zakresie pozyskiwania dofinansowań. W celu uzyskania dodatkowych punktów. Wicestarosta zaproponował zwiększenie współfinansowania części kolejowej przez gminę Buk w kwocie 2.904.393 zł oraz partycypacja w wysokości 50 procent tej inwestycji – tj. 1,5 mln zł. Burmistrz, stojąc na stanowisku, że jest to ważne zadanie dla mieszkańców gminy, przychylił się do propozycji Wicestarosty.

Inwestycje w zakresie gospodarki wodno-kanalizacyjnej

  • Budowa sieci wodociągowej w miejscowości Dobieżyn – ul. Jarzębinowa. Zadanie związane jest z budową
  • Rozbudowa oczyszczalni ścieków w Wielkiej Wsi, I i II etap. Inwestycja obecnie znajduje się w końcowej fazie realizacji. Koszt zadania: ponad 20 mln zł.
  • Przygotowania do rozbudowy i modernizacji oczyszczalni ścieków w Niepruszewie i we wsi Cieśle. Starania o pozyskanie środków zewnętrznych na to zadanie.
  • Budowa studni zastępczej nr 8a wraz z likwidacją zużytej studni nr 8 na komunalnym ujęciu wód podziemnych w Buku. Koszt zadania: 372.690 zł.
  • Budowa sieci kanalizacyjnej w miejscowości Dobieżyn – ul. Powstańców Wielkopolskich. Sieć została wybudowana w celu zapewnienia obsługi sanitarnej między innymi Szkoły Podstawowej i nowo wybudowanej hali sportowej.

Zadania w zakresie ochrony środowiska

  • Pracownicy Urzędu przeprowadzają kontrole środowiskowe m.in. w zakresie źródeł spalania paliw (przede wszystkim zgodności z obowiązującą uchwałą antysmogową) i pozbywania się nieczystości ciekłych.
  • Program „Czyste Powietrze” od dn. 01.09.br. działa na zmienionych zasadach. Informacje: w punkcie konsultacyjno-informacyjnym zlokalizowanym w UMiG.

Tabliczki, oznakowanie „kurz i pył”

Pracownicy Urzędu MiG Buk wzięli udział w spotkaniu ze służbami powiatowymi w zakresie oznakowania dróg, w tym: tabliczek „kurz i pył”. Gmina otrzymała też pismo od Starosty Poznańskiego, z którego wynika, że nie ma możliwości montowania tego typu oznakowań na drogach.

Obwodnica Buku

Burmistrz poinformował, że na podstawie wniosku inwestora – Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich zostało wszczęte postępowanie w zakresie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dotyczących budowy obwodnicy Buku.

Obwodnica Niepruszewa

Do Urzędu wpłynęło pismo Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Poznaniu zawiadamiające, że z uwagi na skomplikowany charakter sprawy, w tym trwającą analizę raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, wniosek Burmistrza MiG Buk w sprawie uzgodnienia warunków realizacji tego zadania zostanie rozpatrzony w terminie późniejszym tj. do dnia 22 września br.

W międzyczasie do Urzędu wpłynęło pismo mieszkańców ul. Kamiennej ze wsi Kalwy, którzy wnoszą o uwzględnienie w tym zadaniu budowy ekranu akustycznego i bariery dźwiękochłonnej. Pismo zostało przekazane celem rozpatrzenia do Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu

Ścieżka rowerowa od stacji Orlen do wiaduktu autostradowego

Burmistrz Paweł Adam poinformował o podjętych czynnościach formalnych w zakresie projektowania ścieżki rowerowej od stacji Orlen do wiaduktu.  W tym celu zostały wysłane pisma do stosownych urzędów, w tym do Dyrektora Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu – Aby rozwiązać problem przejścia ścieżki rowerowej nad autostradą A2 gmina zaproponowała odrębny wiadukt dedykowany wyłącznie rowerzystom i pieszym.  Do Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich zostało wysłane pismo z wnioskiem o wszczęcie procedury formalnej dotyczącej poprawy bezpieczeństwa uczestników ruchu, zwłaszcza rowerzystów. W odpowiedzi: przychylono się do w/w propozycji.

– Zdaniem gminy priorytetowy jest odcinek od stacji Orlen do wiaduktu, przy uwzględnieniu dotychczasowych uzgodnień w zakresie planowanej obwodnicy Buku. W celu omówienia tych kwestii odbyło się spotkanie w dn. 28.07.br., z którego wynika, że z powodu obecnych ograniczeń finansowych samorządów nie ma możliwości, aby wypłacić rekompensatę Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z racji utraconych dochodów na czas przewidzianych do wykonania prac budowlanych. Te czynności będą mogły być wszczęte dopiero wtedy, kiedy autostrada przejdzie na własność Skarbu Państwa. Do tego czasu trzeba skupić się na budowie ścieżki rowerowej do wiaduktu – mówił burmistrz Paweł Adam.

Do wicemarszałka Województwa Wielkopolskiego Wojciecha Jankowiaka zostało wystosowane pismo z prośbą o zainicjowanie czynności formalno-finansowych mające na celu poprawę bezpieczeństwa na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 307 z drogą gminną w miejscowości Wygoda oraz na odcinku przedmiotowej drogi wojewódzkiej od Wygody do wiaduktu przy węźle autostradowym. Liczymy na to , że te zadania zostaną wpisane do planów finansowych województwa – mówił dalej burmistrz. W tym miejscu podziękował swojemu zastępcy Tomaszowi Plewie – za zaangażowanie i determinację w przygotowaniu spotkań z drogowcami oraz forsowanie koncepcji finansowania tych zadań drogowych bez udziału finansowego gminy.

Boisko w Kalwach

Zaczęło funkcjonować boisko w Kalwach, a wcześniej ten teren został przekazany przez dewelopera nieodpłatnie na rzecz gminy. Burmistrz podziękował mieszkańcom za poniesione nakłady związane z urządzeniem i wykonaniem nawierzchni boiska w Kalwach, a ponadto dyrektorowi OSiR Jarosławowi Sznycerowi za uzbrojenie tego terenu w bramki. Niebawem pojawią się też piłkochwyty.

W dn. 06.09.br. nastąpiło oficjalne otwarcie nowego obiektu, który cieszy mieszkańców Kalw, a szczególnie dzieci.

Nielegalne składowanie odpadów przy ul. Niegolewskich

Kontynuowany jest proceder zwożenia sztucznych, zmieszanych odpadów niewiadomego pochodzenia na terenie działki przy ul. Niegolewskich w Wielkiej Wsi.

W tej sprawie Burmistrz zawiadomił Prokuraturę Rejonową w Grodzisku Wielkopolskim o podejrzeniu popełnienia przestępstwa; powiadomiony został Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Poznaniu. Z kolei Marszałek Województwa Wielkopolskiego prowadzi postępowanie w zakresie ewentualnego wymierzenia opłat podwyższonych za składowanie odpadów w miejscu na ten cel nieprzeznaczonym.

Montaż oświetlenia

W zakresie oświetlenia prowadzone są prace związane z dołożeniem opraw, słupów w różnych lokalizacjach w Buku i sołectwach: Dobieżyn, Wielka Wieś, Otusz, Dobra – Sznyfin, Kalwy, Dakowy Suche, Szewce, Wiktorowo – Pawłówko. Działania te, po konsultacjach potrzeb oświetleniowych z sołtysami, są prowadzone w ramach umowy barterowej z ENEA, ale też ze środków z budżetu gminy. – Dzięki wcześniej wykonanym nakładom finansowym związanym z modernizacją opraw oświetleniowych na mieniu spółki ENEA, gmina ponosi mniejsze koszty w zakresie utrzymania oświetlenia – mówił burmistrz.

Muzeum Powstania Wielkopolskiego

Marszałek Województwa Wielkopolskiego Marek Woźniak zwrócił się do naszej gminy, tak jak zresztą do innych samorządów, z prośbą o wsparcie finansowe budowy nowego Muzeum Powstania Wielkopolskiego, czego potwierdzeniem będzie otrzymanie limitowanego kolekcjonerskiego certyfikatu. Burmistrz w odpowiedzi wyraził dumę z dokonań bohaterów Powstania Wielkopolskiego i wymienił liczne działania w gminie związane z pielęgnowaniem ich pamięci. Wstępnie wyraził chęć wsparcia budowy Muzeum Powstania Wielkopolskiego w wysokości 50 tys. zł, a ostateczna decyzja nastąpi po konsultacji z radnymi.

Podziękowania

Burmistrz podziękował wszystkim organizatorom licznych wydarzeń, które odbyły się w gminie w okresie międzysesyjnym oraz mieszkańcom za udział w tych imprezach i spotkaniach, takich jak:

  • Dożynki gminne i XIV Wielka Otuska

Wdzięczni za plony – razem świętujemy

  • „Kolory lata” w Parku Sokoła
  • Przystanek Buk – „Królowe i Królowie”
  • „Złote pióra” dla uczniów za rok szkolny 2024/2025

Złote Pióra dla najlepszych

  • zajęcia wakacyjne, półkolonie prowadzone przez jednostki gminne
  • w sołectwach – dożynki, dogtrekking, pikniki rodzinne
  • 45-lecie KGW Dobra – Sznyfin

Szafirowy jubileusz Koła Gospody Wiejskich Dobra – Sznyfin

Pod koniec czerwca br. Burmistrz Paweł Adam wraz ze współpracownikami udał się z dwudniową wizytą do zaprzyjaźnionej gminy holenderskiej Sint-Michielsgestel, co zaowocowało między innymi ustaleniami w zakresie obchodów 35-lecia partnerstwa z tą gminą.

Z wizytą w partnerskiej gminie Sint-Michielsgestel

Ponadto, w okresie wakacyjnym z wizytą w Buku byli młodzi skauci z Holandii, a wcześniej – zawodnicy Patrii Buk wzięli udział w turnieju młodzików, który odbył się w Holandii.

Zaproszenia

Burmistrz zaprosił na wydarzenia, które odbędą się w najbliższym czasie:

  • uroczystości partnerskiej współpracy: 35 lat z gminą Sint-Michielsgestel oraz 25 lat z gminą Hambühren;
  • zebrania wiejskie, które odbędą się w poszczególnych sołectwach. Ponadto w Dobieżynie – dodatkowe zebranie, na którym ma być wybrany sołtys;
  • Tydzień Seniora 2025, w ramach których gmina przygotowała liczne atrakcje: spotkania, warsztaty, wycieczka, koncert i film.

Dyskusja nad sprawozdaniem burmistrza

W ramach dyskusji nad sprawozdaniem radni dopytywali burmistrza między innymi o halę sportową w Dobieżynie, remont ul. Strzeleckiej i ul. Jarzębinowej w Dobieżynie, czyszczenie studzienek, przejazd kolejowy PKP, obwodnicę Niepruszewa.

Sprawozdanie z realizacji obowiązku o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

Kolejnym punktem sesji była informacja burmistrza z realizacji obowiązku wynikającego z art. 37 ust. 8 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, za okres od 1 lipca 2024 r. do 30 czerwca 2025 r. Z informacji, którą przedstawił Zastępca Burmistrza MiG Buk Tomasz Plewa, wynika, że w tym okresie nie wpłynęły do Urzędu żadne wnioski od właścicieli albo użytkowników wieczystych nieruchomości dotyczące przypadków, w których gmina musiałaby wypłacić odszkodowanie lub zwrócić jednorazową opłatę planistyczną.

Burmistrz przeprowadził 15 postępowań administracyjnych zakończonych decyzją w sprawie ustalenia jednorazowej opłaty planistycznej. W dziewięciu sprawach wydano decyzje o umorzeniu postępowania ze względu, iż rzeczoznawca nie stwierdził wzrostu wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem planu miejscowego, natomiast w sześciu sprawach została naliczona jednorazowa opłata planistyczna. W sumie naliczono opłaty planistyczne w wysokości 360 tys. zł.

Kolejne punkty sesji

W kolejnym punkcie sesji „rozpatrzenie projektów uchwał” jednomyślnie zostały przyjęte uchwały, które uprzednio omówiono i zaakceptowano na wspólnym posiedzeniu komisji Rady MiG Buk w dn. 03.09.br.

W ramach „interpelacji i zapytań” radni zgłaszali sprawy mieszkańców, które dotyczyły między innymi uporządkowania przez WZDW chodnika na ul. Bohaterów Bukowskich, zakończenie inwestycji – ul. Kwiatowa, rozbudowy remizy OSP w Szewcach, budowy garażu strażackiego w Dobieżynie, wydłużenia trasy komunikacji gminnej na ul. Bohaterów Bukowskich i Folwarcznej, przejścia dla pieszych przy ul. Nowej i na Michalinie, zwiększenia liczby koszy na śmieci, utrzymania dróg gruntowych, możliwości podłączenia światłowodu w Otuszu, powstania „orlika” w gminie. Na dłużej zatrzymano się nad wydarzeniem z dn. 11.08.br., kiedy to po Buku w godzinach wieczornych chodził agresywny mężczyzna, dewastując wyposażenie na ulicach. Wiceprzewodniczący Rady MiG Buk Mirosław Adamczak podkreślił działania gminy w zakresie ubiegania się o dofinansowania i pochwalił urzędników za skuteczne ich pozyskiwanie.

Komunikaty

Zastępca Burmistrza MiG Buk Tomasz Plewa poinformował o wizycie – z udziałem radnych – w byłym budynku PKP w Buku przy ul. Kolejowej. Wizytacja była odpowiedzią na pismo PKP, które zwróciło się do gminy o nieodpłatne przejęcie przez gminę tego obiektu. Jest to zresztą rezultat długoletnich starań gminy o zaadaptowanie tego obiektu na cele komunikacyjne. Zapoznano się ze stanem technicznym budynku stwierdzając, że jest on zadowalający i nie wymaga większych remontów.

Poinformowano również o tym, że Marszałek Województwa Wielkopolskiego uruchomił nabór wniosków, od dn. 16.09.br. do 30.09.br., na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków, zapraszając gminy do składania wniosków.

W dn. 20.09.br. odbędą się VII Mistrzostwa Samorządów Gminnych, Miejsko-Gminnych i Miejskich w Strzelectwie Sportowym w Murowanej Goślinie.

Podczas XV sesji Rady Miasta i Gminy Buk zostały przyjęte projekty uchwał dotyczące:

– nadanie tytułu: „ZASŁUŻONY DLA MIASTA I GMINY BUK” Fundacji Sint-Michielsgestel-Buk,

– zmiany uchwały Rady Miasta i Gminy Buk w sprawie uchwalenia planu pracy Komisji Rewizyjnej Rady Miasta i Gminy Buk na 2025 rok,

– zaciągnięcia pożyczki długoterminowej,

– zmiany uchwały budżetowej Miasta i Gminy Buk na rok 2025,

– zmiany Uchwały Nr VIII/63/2024 Rady Miasta i Gminy Buk z dnia 19 grudnia 2024 r. w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta i Gminy Buk na lata 2025-2044

Back To Top
Przejdź do treści