Budżet na 2025 rok przyjęty jednomyślnie
Podczas VIII sesji Rady Miasta i Gminy Buk, która odbyła się 19 grudnia br. radni 14 głosami „za” przyjęli projekt budżetu gminy na 2025 rok. Dochody gminy na 2025 rok zostały zaplanowane na poziomie 115,4 mln zł, wydatki – 122 mln zł, z czego 30 mln zł przeznaczonych zostanie na inwestycje. Planowany deficyt wyniesie 6,6 mln zł.
W pierwszej części sesji prowadzonej przez Przewodniczącego Rady MiG Buk Andrzeja Jankowskiego, burmistrz Miasta i Gminy Buk Paweł Adam przedstawił sprawozdanie z działalności między sesjami.
Inwestycje w trakcie realizacji
Burmistrz rozpoczął od omówienia inwestycji w trakcie realizacji. Jedną z nich jest budowa hali sportowej z częścią socjalno-bytową i infrastrukturą towarzyszącą w Dobieżynie. Wykonawca przystąpił do montażu dachu. Na realizację tego zadania gmina pozyskała kolejne dofinansowanie z Ministerstwa Sportu i Turystyki, gdzie w ramach Programu Wsparcia Inwestycji Sportowych przyznano środki zewnętrzne w wysokości 2,5 mln zł; tym samym łączna kwota dofinansowań na to zadanie wyniesie łącznie 7,5 mln zł (wcześniej dofinansowanie w kwocie 5.000.000 zł – z Rządowego Funduszu Polski Ład), przy zaplanowanych kosztach budowy hali: 10 mln zł.
W związku z ustaleniami, które zapadły na listopadowych posiedzeniach sesji i komisji burmistrz podjął kolejne działania w zakresie poszukiwania zasobów geotermalnych na terenie gminy. Wystąpił do Polskiej Geotermalnej Asocjacji im. prof. Juliana Sokołowskiego z wnioskiem o przedłożenie harmonogramu i oferty w zakresie podejmowania kolejnych czynności w celu pozyskania dofinansowania na pierwszy odwiert geotermalny, nawet w wysokości 100 procent.
Został ogłoszony przetarg na zakup średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla OSP Niepruszewo, na który w ramach zadania „Rozwój systemu ratowniczo-gaśniczego” gmina otrzymała dofinansowanie ze środków unijnych. Pozyskano środki zewnętrzne w wysokości 1.133.300 zł, co stanowi 85 procent kosztów zadania.
Na ukończeniu jest utworzenie wirtualnej strzelnicy w Branżowej Szkole I stopnia w Buku, która jest realizowana z dofinansowaniem z Ministerstwa Edukacji Narodowej w wysokości 102.400 zł, koszty własne: 26.000 zł.
Inne realizowane zadania:
– montaż oświetlenia w Wielkiej Wsi na ul. Podgórnej – 11 sztuk słupów oświetleniowych wraz z oprawami ma zostać zamontowanych do końca roku;
– kompleksowe czyszczenie kanalizacji deszczowej na terenie Buku – dotychczas zostały oczyszczone 3 separatory wraz z czyszczeniem odnóg kanalizacji deszczowej – ul. Wojtczaka, Jana Pawła II wraz z odnogą w ul. Orzechową, Lipową; w ilości 140 sztuk wyczyszczone wpusty uliczne, pozostało – 40, koszt zadania: 76.000 zł. Te działania w większym zakresie zaplanowano i będą kontynuowane w 2025 roku.
Wnioski o dofinansowania
Za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania „Źródło” gmina złożyła wniosek o pozyskanie dofinansowania w zakresie poprawy atrakcyjności terenów oraz aktywizacji społeczności lokalnej. Wniosek o środki zewnętrzne w wysokości 467.428 zł (tj. 90 procent zadania) dotyczy doposażenia plaży w Niepruszewie o drobną infrastrukturę, taką jak parasole, leżaki oraz montaż pomostu pływającego na stawie w Dobieżynie, fontanny pływającej na stawie w Dakowach Suchych, wiaty wypoczynkowej i rowerowej przy DW ul. Stęszewskiej i obwodnicy w Buku.
Gmina przygotowuje wniosek aplikacyjny o przyznanie środków finansowych w wysokości 5 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy w ramach programu Inwestycje w zrównoważoną gospodarkę wodno-ściekową na terenach wiejskich na budowę kanalizacji do wsi Kalwy i wymianę wodociągowej sieci cementowo-azbestowej.
Ponadto trwają prace nad wnioskami aplikacyjnymi dotyczącymi termomodernizacji budynków: Szkoły Podstawowej w Buku przy ul. Szkolnej i Przedszkola im. Krasnala Hałabały w Buku – dofinansowanie ma pokryć 85 procent kosztów zadania.
W ramach KPO jest też przygotowywany wniosek w zakresie refundacji kosztów w wysokości 63.800 zł na opracowanie gminnego programu rewitalizacji, którego koszt wyniósł 78.474 zł.
Zadania w zakresie ochrony środowiska
Podczas listopadowych posiedzeń komisji i sesji był też podejmowany temat zawieszenia przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w dn. 28.11.2024 r., realizacji programu „Czyste Powietrze” i nie przyjmowania nowych wniosków o dofinansowanie. Ten rządowy program w nowej odsłonie ma być wznowiony z dniem 31.03.2025 r., a obecnie prowadzone są konsultacje społeczne w tym zakresie – do 27.12.2024 r. można składać uwagi.
Do 27.12.2024 r. trwają konsultacje dotyczące nowej odsłony programu priorytetowego Czyste Powietrze
W gminie trwają kontrole środowiskowe w systemie ZONE, a w urzędzie MiG Buk jest przeprowadzana kontrola Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Poznaniu w zakresie postępowania z nieczystościami ciekłymi przez mieszkańców. Tego typu kontrole aktualnie odbywają się w 10 jednostkach samorządu terytorialnego w powiecie poznańskim.
W związku z przeprowadzoną ekspertyzą dotyczącą zanieczyszczeń jeziora Niepruszewskiego, z której wynika, że grunty przylegające do jeziora są odpowiednio nasycone wodą, prowadzone są prace w celu określenia w czyjej kompetencji jest wydanie zakazu stosowania rolniczych nawozów płynnych na tych gruntach oraz kar czy zapobiegania tego typu nadużyciom. W tym celu złożone zostały pisma do Ministra Klimatu i Środowiska, Starosty Poznańskiego i Wojewody Wielkopolskiego. – Odpowiedź na razie otrzymaliśmy z ministerstwa, z której wynika, że odpowiedzialne za wydanie zakazu jest ministerstwo infrastruktury. Po otrzymaniu odpowiedzi od pozostałych jednostek gmina będzie podejmować dalsze działania, aby zabezpieczyć tereny wokół jeziora i zapewnić odpowiednią jakość wód. Na bieżąco będę informować o dalszych pracach – poinformował burmistrz.
Zmiany w zakresie odbioru odpadów komunalnych
Od dn. 01.01.2025 r. odbiorem odpadów komunalnych z nieruchomości objętych systemem odbioru organizowanym przez Związek Międzygminny „Centrum Zagospodarowania Odpadów – SELEKT”, zamieszkałych i działek rekreacyjnych, będzie się zajmować wybrane w drodze postępowania przetargowego Przedsiębiorstwo Wielobranżowe LS-PLUS Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu. Wykonawca dostarczy harmonogramy odbioru odpadów przed pierwszym terminem wywozu przypadającym w 2025 r.
– Stawka za wywóz śmieci, która obowiązuje od dwóch lat w wysokości 35 zł nie ma ulec zmianie. Nowa umowa w tym zakresie została podpisana na kolejne dwa lata. Przy okazji chciałbym podziękować radnym poprzedniej kadencji za wniesiony trud i wysiłek w zmianę związku zajmującego się odpadami komunalnymi – z likwidowanego Związku Międzygminnego GOAP i ubieganie się o członkostwo w Związku Międzygminnym „Centrum Zagospodarowania Odpadów – SELEKT” – mówił burmistrz.
Od dn. 01.01.2025 r. dochodzi kolejny ustawowy obowiązek segregacji odpadów tekstylnych i odzieży, które już nie będą mogły trafiać, jak dotychczas, do pojemników na odpady zmieszane. W tym zakresie też zostanie przekazana szczegółowa informacja.
Komunikaty i zaproszenia
Z dn. 11.12.2024 r. został ogłoszony pierwszy z konkursów dla organizacji pozarządowych na wspieranie realizacji zadań publicznych w 2025 r. w priorytecie: ochrona i promocja zdrowia. Oferty można składać w terminie do dn. 03.01.2025 r.
Ponadto burmistrz zaprosił na: Kolędowanie z Poznańskim Chórem Chłopięcym, które odbędzie się 22 grudnia w Sanktuarium Matki Bożej Bukowskiej Literackiej, obchody Narodowego Dnia Zwycięskiego Powstania Wielkopolskiego – 27 grudnia oraz Koncert Noworoczny, podczas którego wystąpi Królewski Balet Klasyczny z widowiskiem „Jezioro Łabędzie” – 25 stycznia 2025 roku o godz. 17, w hali OSiR.
Projekt budżetu – założenia
Najważniejszym tematem grudniowych posiedzeń, zarówno komisji, jak i sesji Rady MiG Buk było omówienie oraz przyjęcie budżetu gminy na rok 2025, który jest kluczowym dokumentem wyznaczającym kierunki działania gminy. Radni otrzymali szczegółowe zestawienia w zakresie między innymi dochodów, wydatków, zadań inwestycyjnych, przychodów i rozchodów gminy.
Projekt budżetu na 2025 rok zakłada łączną kwotę dochodów w wysokości 115.488.828,47 zł, z tego dochody bieżące: 94.166.809,41 zł, dochody majątkowe: 21.322.019,06 zł. Zaproponowano łączną kwotę wydatków w wysokości: 122.089.309,84 zł, z tego wydatki bieżące: 91.890.486,08 zł, wydatki majątkowe: 30.198.823,76 zł, w tym wydatki inwestycyjne i wydatki na programy finansowane z udziałem środków zewnętrznych. Deficyt budżetu w kwocie 6.600.481,37 zł planuje się pokryć z zaciągniętych pożyczek i kredytów. Określono łączną kwotę planowanych przychodów budżetu w wysokości 9.413.293,29 zł, rozchodów: 2.812.811,92 zł. Zaplanowano też limit zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych w kwocie 25.412.811,92 zł, w tym na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu 6.600.481,37 zł. Określono też kwotę, do której burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania – w wysokości 5.000.000 zł.
Zanim projekt budżetu na 2025 roku trafił pod obrady sesji, podobnie jak projekt uchwały w zakresie Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta i Gminy Buk na lata 2025-2044, celem zaopiniowania został przekazany do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Poznaniu. Opinie w obu przypadkach były pozytywne – ich uzasadnienia radni otrzymali w przekazanych materiałach, a na sesji uwagi RIO zostały omówione przez Skarbnika MiG Buk – Marzenę Kalotkę. Wcześniej – komisje stałe Rady MiG Buk: Budżetu i Oświaty oraz Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Spraw Socjalnych pozytywnie zaopiniowały w/w projekty uchwał.
Skarbnik MiG Buk Marzena Kalotka omówiła też projekt uchwały w zakresie Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta i Gminy Buk na lata 2025-2044 i stwierdziła, że w w/w projekcie nie zostały zawarte nowe inwestycje, jedynie kontynuacja dotychczas realizowanych.
Omówienie projektu budżetu przez burmistrza
Burmistrz omawiając projekt budżetu podziękował radnym za szczegółową dyskusję nad budżetem, która odbyła się podczas wspólnego posiedzenia komisji: Budżetu i Oświaty oraz Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Spraw w dn. 04.12.br. – wówczas został przedstawiony zakres zadań, które obejmuje projekt budżetu. – Kształt budżetu na 2025 r. – nie tylko w naszej gminie, ale we wszystkich samorządach – determinuje reforma finansów samorządów terytorialnych, która zakłada odejście od obecnej zasady, według której dochód samorządów z tytułu PIT i CIT naliczany jest od podatku należnego danej jednostce samorządu. Od 2025 r. dochody samorządów z PIT i CIT liczone są jako procent od dochodów podatników danego podatku z danej jednostki. Reforma zakłada zamiast obecnych części subwencji ogólnej pojęcie „potrzeb finansowych jednostek samorządu terytorialnego”, które będą podlegać finansowaniu zwiększonymi dochodami z tytułu PIT oraz CIT i w mniejszym stopniu subwencją ogólną. Reforma finansów zakłada uwzględnienie następujących „potrzeb finansowych”: wyrównawczych, oświatowych obejmujących także edukację przedszkolną, rozwojowych dotyczących inwestycji, ekologicznych i uzupełniających. Ministerstwo Finansów informowało, że dochody samorządów w 2025 r. wzrosną łącznie o 24,8 mld zł w stosunku do obowiązującego systemu, natomiast w perspektywie najbliższej dekady o ponad 345 mld zł. Wszystkie związki samorządowe od lat walczyły o to, aby zwiększyć finansowanie wydatków oświatowych, a od dn. 01.01.2025 r. nie ma już mowy o subwencji oświatowej, ale są za to – „potrzeby finansowe jednostek samorządu terytorialnego”, na które mają się składać PIT i CIT. Na listopadowej komisji Rady MiG Buk odnieśliśmy się do tej kwestii, na ile ta reforma jest korzystna dla gminy. Uważam, że jest to jedynie podniesienie dochodów o wskaźnik inflacji. Do tego przyjęty w reformie rok bazowy – w tych przeliczeniach dochodów dla samorządów – został ustalony na 2022, a był to bardzo trudny rok, kiedy jeszcze obowiązywał stan epidemiologiczny związany z pandemią, jak też początki kryzysu energetycznego. Bazujemy na wyliczeniach przygotowanych przez Ministerstwo Finansów dla poszczególnych samorządów. Dla naszej gminy dochody podatników zostały wyliczone w wysokości: PIT – 504 mln zł, CIT – 270 mln zł. Został zastosowany wskaźnik waloryzacji, w przypadku PIT – 137,1 procent, dla CIT – 129,50 procent. Zwaloryzowane dochody podatników na 2025 r. wynoszą w zakresie PIT – 690.796.000 zł, CIT – 350.603.000 zł. Stawka udziału została określona dla PIT – 7 procent, dla CIT – 1,6 procent. Na podstawie tych wskaźników naliczony został dochód dla naszej gminy na 2025 r., według projektu ustawy rządowej, w zakresie PIT – w wysokości 48.355.741 zł, a dla CIT – 5.609.663 zł – mówił burmistrz.
I kontynuował: – Wracając jeszcze do wspomnianych potrzeb: wyrównawczych, oświatowych, rozwojowych, ekologicznych i uzupełniających. Jak się okazało, z tych potrzeb dla naszej gminy przez Ministerstwo Finansów zostały wyliczone jedynie potrzeby oświatowe, które wynoszą 25.978.819 zł oraz potrzeby rozwojowe na kwotę 2.170.636 zł. Wyliczeń potrzeb wyrównawczych nie mamy ze względu na to, że bazowa liczba ludności została tu określona na liczbę 13.323 mieszkańców, a do potrzeb rozwojowych – liczba ludności 12.888 osób. To łącznie, według wyliczeń podatku PIT i CIT daje nam kwotę dochodów na 2025 r. w wysokości 53.965.404 zł. W oparciu o te wyliczenia oraz o przyjęte stawki podatków lokalnych i przygotowane zestawienia przez Panią Skarbnik Marzenę Kalotkę oraz współpracowników został opracowany projekt budżetu gminy na 2025 r., który przedstawiony został Państwu Radnym.
W uzupełnieniu do przedstawionego projektu uchwały budżetowej burmistrz zaznaczył, że po stronie wydatków majątkowych przy konstruowaniu budżetu kierowano się przede wszystkim potrzebą, aby kontynuować tegoroczne zadania inwestycyjne. – Mimo, że nie wszystkie wnioski składane przez Państwa Radnych udało się uwzględnić w projekcie budżetu na 2025 r., to chciałabym zapewnić, że tak jak do tej pory odbywa się to na każdym posiedzeniu komisji i sesji, że uwzględniane są nowe zadania, jak też przyszłoroczny budżet z pewnością będzie podlegał zmianom. Z całą pewnością nowe zadania będziemy starali się realizować dzięki pozyskanym dofinansowaniom, o które tak jak do tej pory – będziemy zabiegać.
Burmistrz mówił też o zadłużeniu gminy, które przyznał, że jest duże. – Cały czas kierujemy się jednak potrzebą realizacji zadań służących mieszkańcom, w szczególności inwestycyjnych i tym samym rozwiązujemy problemy mieszkańców gminy. Jednym z tych sposobów, w przypadku złego stanu dróg jest budowa dróg, w zakresie odprowadzania ścieków jest budowa kanalizacji sanitarnej. Będzie nas dużo pracy kosztowało, aby zbilansować i być może zrestrukturyzować zadłużenie gminy. Niemniej jednak mam nadzieję, że uda nam się wypracować nadwyżkę, a przede wszystkim korzystać z atrakcyjnych dofinansowań w zakresie 80, a nawet 100 procent kosztów zadań.
Dyskusja nad projektem budżetu
Przewodniczący Komisji Budżetu i Oświaty Mirosław Adamczak wyraził opinię, że zaproponowany projekt budżetu na 2025 r. jest na miarę możliwości gminy i trzeba zaznaczyć, że jest to pierwszy budżet po reformie finansów jednostek samorządu terytorialnego. – Jeszcze raz powtórzę pytanie, które zadałem na posiedzeniu komisji: „Gdzie te wielkie pieniądze, miliony, które zostały obiecane samorządom przy wprowadzaniu tej reformy?” Ten projekt reformy został jedynie dobrze przedstawiony medialnie. A tak naprawdę, tak jak to powiedział pan burmistrz, jest to wzrost dochodów przy współczynniku inflacji i nic więcej. Co do wskaźników zadłużenia gminy, to są one utrzymane w odpowiednich granicach, a opinia RIO jest pozytywna. Obligacje komunalne są nadal najtańszym instrumentem finansowym do pozyskania środków przez samorządy.
W dyskusji nad projektem budżetu pojawiło się zapytanie dotyczące finansowania zadania „Przebudowa drogi powiatowej 2498P w miejscowości Dobra – długość 0,25 km”, które zostało uwzględnione też w budżecie Powiatu Poznańskiego na 2025 rok. Sprawę wyjaśnił burmistrz.
Budżet po akceptacji
W wyniku głosowania nad projektem budżetu radni 14 głosami „za”, przy 1 radnym nieobecnym, uchwalili budżet gminy na 2025 rok. W ślad za akceptacją budżetu podjęto też uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta i Gminy Buk na lata 2025-2044.
Burmistrz podziękował radnym za jednomyślne przyjęcie budżetu na 2025 rok. – Mamy przed sobą ambitny budżet, który będę realizował wraz z moimi współpracownikami.
Słowa podziękowania za przygotowanie projektu budżetu burmistrz skierował do pani Skarbnik MiG Buk Marzeny Kalotki, poprzedniej pani Skarbnik MiG Buk Aleksandry Szajek, pani Wiceskarbnik Anny Lewińskiej i referatu księgowego, a także pani Sekretarz MiG Buk Aleksandry Wawrzyniak, wszystkich kierowników referatów i jednostek organizacyjnych oraz współpracowników.
Przyjęcie innych projektów uchwał
Po przyjęciu projektu budżetu na 2025 r. przystąpiono do procedowania pozostałych projektów uchwał, które zostały omówione na wspólnym posiedzeniu komisji: Komisji Budżetu i Oświaty oraz Komisji Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Spraw Socjalnych w dn. 04.12.2024 r.
Jeden z projektów dotyczył zmiany uchwały w sprawie udzielenia dotacji celowej na dofinansowanie wymiany źródeł ogrzewania węglowego na ekologiczne źródła ciepła. Tak jak w latach poprzednich mieszkańcy MiG Buk będą mieli możliwość pozyskania dofinansowania do wymiany niskosprawnych kotłów na paliwa stałe. Rada MiG Buk stwierdziła, że dotychczasowa kwota dofinansowania w wysokości 4.000 zł jest niewystarczająca i podjęto decyzję o jej zwiększeniu do 5.000 zł. Ponadto wprowadzono w tym programie dodatkowy element w postaci możliwości spalania w kotłach c.o. pelletu drzewnego.
Radni przyjęli też projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji, która dotyczyła sprzeciwu mieszkańców wobec budowy farmy fotowoltaicznej w miejscowości Szewce. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji Rady MiG Buk stwierdziła, że petycja jest zasadna. W uzasadnieniu napisano, że wprawdzie nie występują żadne przesłanki prawne, które uniemożliwiałyby wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla wskazanej decyzji, jednakże mając na względzie dobro mieszkańców, Komisja przychyliła się do argumentacji przedstawionej w treści petycji.
Kolejne punkty sesji
W części sesji „interpelacje i zapytania” radni przedstawiali sprawy zgłaszane przez mieszkańców, takie jak między innymi : trudności związane z komunikacją gminną, a dotyczące sytuacji, kiedy pasażerowie pociągu, z powodu braku dobrej woli ze strony kierowców nie są w stanie zdążyć na autobus. Dopytywano też o inwestycję związaną z budową elektrowni fotowoltaicznej na terenie miejscowości Wysoczka.
W punkcie „wystąpienia osób niebędących radnymi” głos zabrał jeden z mieszkańców gminy, który dopytywał na jakim etapie jest inwestycja zaplanowana już w poprzedniej kadencji Rady MiG Buk. Mowa tu o budowie chodnika w miejscowości Dobra i z tym związanym zadaniu : „Przebudowa drogi powiatowej 2498P w m. Dobra – dł. 0,25 km”.
Na zakończenie sesji burmistrz Paweł Adami i Przewodniczący MiG Buk Andrzej Jankowski złożyli życzenia zdrowych i spokojnych świąt Bożego Narodzenia oraz dobrego Nowego Roku.
Podczas VIII sesji Rady Miasta i Gminy Buk podjęto uchwały w zakresie:
– uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta i Gminy Buk na lata 2025-2044;
– budżetu Miasta i Gminy Buk na 2025 rok;
– rozpatrzenia petycji;
– zmiany uchwały Nr XXXVII/259/2017 Rady Miasta i Gminy Buk z dnia 26 września 2017 r. w sprawie udzielenia dotacji celowej na dofinansowanie wymiany źródeł ogrzewania węglowego na ekologiczne źródła ciepła;
– udzielenia pomocy finansowej w formie dotacji celowej Powiatowi Poznańskiemu na pokrycie kosztów zlecenia wykonywania zadań izby wytrzeźwień;
– zmiany uchwały budżetowej Miasta i Gminy Buk na 2024 rok;
– zmiany Uchwały Nr LIX/535/2023 Rady Miasta i Gminy Buk z dnia 28 grudnia 2023r. w sprawie uchwalenia Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta i Gminy Buk na lata 2024-2044;
– udzielenia pomocy finansowej w 2025 r. dla Gminy Stęszew na utrzymanie terenu wokół „Źródełka Żarnowiec” w Gminie Stęszew.