Pierwsze autobusy hybrydowe dla Wielkopolskiego Transportu Regionalnego
Do Związku Powiatowo-Gminnego „Wielkopolski Transport Regionalny” trafiła pierwsza partia autobusów niskoemisyjnych hybrydowych dla obsługi połączeń w centralnej i zachodniej Wielkopolsce. Do końca lutego 2024 roku na trasy zarządzane przez WTR wyjadą 23 autobusy.
Projekt „Poprawa ekologiczności regionalnego transportu drogowego poprzez zakup taboru autobusowego z napędem hybrydowym” jest finansowany z rządowego programu „Polski Ład”. Dzięki temu do końca lutego 2024 roku na trasy zarządzane przez Wielkopolski Transport Regionalny trafią łącznie 23 autobusy o łącznej wartości prawie 35 mln zł. Nowe autobusy IVECO Crossway LE obniżą średni wiek autobusów i znacząco podniosą komfort jazdy.
Dostawca autobusów został wyłoniony w wyniku nieograniczonego przetargu, ogłoszonego w marcu bieżącego roku. Jego zwycięzcą został jeden z najpopularniejszych autobusów międzymiastowych w Europie – Iveco Crossway, reprezentowany w Polsce przez jedynego dealera spółkę ABP Bus & Coach ze Słupska. Iveco Crossway.
Przekazanie czterech pierwszych autobusów nastąpiło 28 listopada br. podczas zgromadzenia członków Związku Powiatowo-Gminnego WTR w Instytucie Skrzynki. W obecności przedstawicieli członków zgromadzenia i zaproszonych gości, przewodniczący zgromadzenia ZPG WTR i starosta poznański – Jan Grabkowski oraz przewodniczący zarządu i burmistrz Grodziska – Piotr Hojan odebrali symboliczne klucze do autobusów od Radosława Pankaua, prezesa ABP Bus&Coach, dilera IVECO.
– Otrzymaliśmy dofinansowanie, ale pamiętajmy też, że sami również musieliśmy wykreować ze swojego związku kilka milionów złotych. I wszyscy członkowie wyrazili na to zgodę, podnosząc składkę. Efekt jest taki, że dzisiaj mamy pierwsze cztery, a do końca lutego pozostałe autobusy – podkreślał starosta poznański Jan Grabkowski.
Nowe autobusy wyjadą na trasy w połowie grudnia. Cały kontrakt jest bardzo ważny z punktu widzenia obsługi linii dowożących ludzi do aglomeracji poznańskiej z obszaru sąsiednich powiatów położonych w promieniu do 100 kilometrów od stolicy Wielkopolski, szczególnie w korytarzach pozbawionych dostępu do Poznańskiej Kolei Metropolitalnej. Jest on równie ważny dla linii o charakterze lokalnym, których pasażerowie chcą dotrzeć z małych wsi do miast, będących siedzibami powiatów i gmin.
– Nowe autobusy pozwolą poprawić funkcjonowanie transportu regionalnego na obszarze zarządzanym przez Związek w zakresie bezpieczeństwa, niezawodności, komfortu podróży i ekologii. Będą też znaczne benefity dla pasażerów: niska podłoga poprawiająca dostępność do pojazdu osobom z niepełnosprawnościami, miękkie fotele z wysokimi oparciami i zagłówkiem, wyposażone w dwu- i trzy punktowe pasy czy też możliwość zakupu biletu w autobusie przy pomocy karty płatniczej – zapewnił Zbigniew Rusak, dyrektor biura ZPG WTR.